üzenet

"Utaidat, Uram, ismertesd meg velem, ösvényeidre taníts meg engem!" (Zsolt 25,4)

Utolsó este az élet értelméről beszélgettünk, megpróbáltunk magunk és egymás számára személyes választ adni. Mindenki komolyan vette a helyzetet, pedig az előző napok eseményeiből semmi nem mutatott arra, hogy ilyen közösségünk is lehet egymással. Elvégre jutalomkiránduláson voltunk, élveztük, hogy a programok mellett sokszor azt csinálhattunk, amit akartunk, átadva magunkat, ki-ki a maga módján, az élmények sokaságának. Az együtt töltött napok, és a tudat, hogy már csak egy közös évünk van hátra a középiskolából, arra késztetett akaratlanul is bennünket, hogy lecsendesítsük a felpörgetett hangulatot, és többet nyújtsunk magunkból. A válasz, amit adtam a kérdésre, engem is meglepett, azt mondtam, hogy számomra Isten az élet lényege, értelme - olyannyira váratlanul értek és felforgattak, annyira természetesek voltak ezek a szavak, hogy aztán nem is tudtam aludni, reggelig ültem a folyosón, és próbáltam megérteni, „belakni” azt az új horizontot, ami hirtelen feltárult attól, hogy Isten közel jött. Azóta is újabb és újabb részei tárulnak fel ennek az isteni horizontnak, mindig elemi, megrendítő erővel.

Útkészítés

 
 

AZ IGEHIRDETÉS LETÖLTÉSE PDF FÁJLKÉNT                                                                                                   AZ IGEHIRDETÉS MEGHALLGATÁSA

Útkészítés

Lekció: Lk 1,67-80/ Textus: Ézs 40,1-11                                                                                     2023. december 17. advent harmadik vasárnapja

A most felolvasott igeszakasz előzménye: Ezékiás király halálos betegségbe esik, de Isten csodálatosan meggyógyítja. Gyógyulásának hírét hallva a babiloni király fia levelet és ajándékot küld neki. Ezékiás elfeledve azt, hogy nemrég még az élete sem volt bizonyosan az övé, büszkén, dicsekedve körbemutogatja minden kincsét a babiloni követeknek. Ezt követően hangzik el Ézsaiás jövendölése a babiloni fogságról, melyben megfogalmazza, hogy Ezékiás király palotájának összes kincsét el fogják hurcolni. Ez az utolsó elbeszélő rész Ézsaiás könyvében, innentől kezdve lírai műfajú jövendölések követik egymást a szabadításról és Isten kegyelméről.

Ezeknek a szabadulást hirdető próféciáknak a sorát kezdi meg az Ézs 40.

A fogság bekövetkeztéről nem olvashatunk Ézsaiás könyvében. Kálvin szerint ezért ezekben a jövendölésekben Isten már előre vigasztalja a népét, hogy abban az időben is legyen reménységük, amit majd a fogságban töltenek. Isten csodálatos gondviselő szeretetének jele, hogy előre szól a népéhez, hogy legyen mibe kapaszkodnia a nyomorúság idején, hogy ne érezzék teljesen magukra hagyatva magukat a bűneik miatt. A szerető Isten már előre lelkigondozza őket: a látszólagos teljes elvetettségben prófétáira rábízza az élő reménység vigasztaló szavát, az üzenetet, hogy nem lesz mindig így, a büntetés ideje is letelik és van szabadulás a fogságból.

Múlt vasárnappal elkezdődött az advent, a várakozás időszaka, amikor egy kicsit újraéljük azt, hogy milyen volt a fogságban, nyomorúságban, sötétségben belekapaszkodni a reménysugárba, várni Isten szabadítását. Kicsit átélni Jézus korának a várakozását az után a szabadító után, akit Isten évszázadokon keresztül ígért az ősatyáknak, ígért a prófétáknak, ígért népének. És mi magunk is várakozunk: várjuk a mi Urunk visszajövetelét, az új teremtést, szabadulást abból a világból, ami idegen föld nekünk és nem az igazi otthonunk.

Három idősík találkozik itt össze: a babiloni fogság ideje, a Jézus születése előtti válságos kor és a mi válságos korunk. Ami a várakozáson túl közös bennük az az, hogy Isten mindig ad kiáltó szót- ilyenek voltak a próféták, Keresztelő János és ma a lelkipásztorok. Isten soha nem hagyja magára az emberiséget.

Ha Isten a babiloni fogság korában a vigasztalás feladatát bízta prófétáira, akkor érdemes elgondolkodni, hogy hivatásunkból kifolyólag mi a mi feladatunk egy olyan világban, ahol látszólag nincs jelen az Isten.

„Vigasztaljátok, vigasztaljátok népemet!...”  -vigasztalni az tud, akiben van remény. Aki látja a kiutat és tudatosan belekapaszkodik. Akinek van honnan merítenie. Ezért olyan nagy a felelősség Isten gyermekein, hogy szóljanak és vigasztaljanak ebben a reménytelen világban.

„Szóljatok Jeruzsálem szívéhez”- folytatja az Úr. A szívéhez szóljatok, ne csak úgy vaktában, hanem érjétek el a legbelsejét, ahonnan minden gondolat és szándék származik, ahonnan kiindul az élet, hadd itasson át nagy erővel mindent ez a vigasztalás, hatoljon le mélyre és változtasson meg életeket.

„hirdessétek neki, hogy letelt rabsága, megbűnhődött bűnéért, hiszen kétszeresen sújtotta az Úr keze minden vétkéért.”

– megbűnhődött- lezárult esemény. Micsoda kegyelem! Az Isten végtelen szeretetében úgy döntött, hogy elég lesz a vezeklés, a nyomor, a bűnhődés minden bűnért! Nem terhel tovább, mert úgysem tud a nép eleget tenni magáért. Látjuk, hogy mekkora ez a kegyelem: Jézus Krisztusnak kellett meghalnia valójában a bűnökért. Nem váltotta meg önmagát a nép, Isten volt kegyelmes hozzá. Fontosnak tartom elmondani azt, hogy a kétszeres= itt: nagy és bőségest jelent, Isten nem igazságtalan!!!

„Egy hang kiált: Építsetek utat a pusztában az Úrnak! Készítsetek egyenes utat a kietlenben Istenünknek!”

Kálvin kommentár szerint: ezt a próféta a népet fogva tartóknak mondja- a hatalmas Isten Igéjének olyan ereje van, hogy még az ő ellenségei is, akik nem félik őt, engedelmeskednek a prófétai szóra. Sőt, mi több: a további versek felszólító módja a héberben kijelentő mód, jövő időt is jelezhet. Így tehát:

  • emelkedjék fel= fel fog emelkedni
  • süllyedjen le= le fog süllyedni
  • az egyenetlenség egyenessé fog válni

Nincs mese, ha jön az Úr, akkor előle minden akadály eltűnik, előtte minden térd meghajol, olyan hatalommal érkezik, lép be a világba.

Jézus születésekor is felhasználta Augustust útkészítésre: az összeírás parancsa miatt került József és Mária Betlehembe, hogy betöltsék a próféciát, miszerint a Messiásnak Betlehemből kell származnia. De nem jelentett akadályt egy szűz méhének megnyitása sem.

És ma sem lesz akadály neki a mi nyomorúságos körülményeink, a szeretetlenség, a hitetlenség, rohanás, a mi töredékességünk, hanem megszólít és magához vonz, akit akar. Mi pedig belekapaszkodhatunk… És évről- évre készülünk arra az ünnepre, ami arról szól, hogy az Isten belépett a történelembe, Jézus Krisztusban testet öltött és reményt adott az életünknek. Azonban nem mindenki várja vissza az Urat, nem is tud tán róla- a mi kötelességünk szólni nekik, ahogy a folytatásban látszik is.

Az Úr azt mondja: „Kiálts!” A próféta pedig visszakérdez: „Mit kiáltsak?” Nem a maga kénye-kedve szerint fog hozzá a feladat ellátásához, hanem Istenhez fordul szavakért. Tudja, hogy ő maga hiába kiált, egyedül az élő Isten igéjének van olyan ereje, hogy az elérhessen az emberi szívekig.

A következő szakaszban az emberi mulandóságot és Isten Igéjének maradandóságát állítja szembe, illetve figyelmeztet: Isten Lelke ha ráfúj, leleplezi az értéktelent. Ami korábban valaminek látszott, az Isten előtt semmi. Az Ő Lelke nélkül üres az adventi csillogás is, csupán giccs. A mi feladatunk rámutatni arra, aki tartalommal tölti meg az ünnepet és elmondani az örömhírt, nyíltan, félelem nélkül.

Félelem nélkül. Az a helyzet, hogy nem mindenkinek örömhír az, hogy „itt van Istenetek”. Van, kinek takargatni valója van, van, aki eddig nem akarja elfogadni a tényt, hogy van valaki, aki felé elszámolással tartozik. Isten érkezése félelmetesen is hathat. És ez arra szólít fel minket is, hogy rendezzük a kapcsolatunkat vele, akarjunk a megszentelődés útjára lépni, hogy aztán másokat is készíthessünk.

A csodálatos, hogy annak ellenére, hogy bőven lenne mit számon kérnie rajtunk, mégis szelíden jelenik meg az Úr. Ebben a szelíd közeledésben azonban benne van minden fenségessége- olyan hatalmas, hogy nincs szüksége erőfitogtatásra. Gondoskodik az övéiről, óvó szeretettel veszi körül őket- már itt, ezen a világon is. Ebbe a megbékélésbe, Istenben való elnyugvásba hívjuk az embereket oda hozzá. Ámen!

(Hábel-Szabó Réka)

Impresszum

Gazdagréti Református Gyülekezet
PostacímBp. 1118 Rétköz u. 41.
Telefon+36-1-246-0892
E-mail
Powered by SiteSet