üzenet

„Nem halok meg, hanem élek, és hirdetem az Úr tetteit.” (Zsolt 118,17)

Először egy bizonyságtételem alkalmával kaptam ezt az igét majd egy fél évvel később a konfirmandus hétvégén, az egyik délután az imaszolgálatban részt vevők személyesen imádkoztak a jelenlévőkért. Amikor valaki a hátam mögött állva megérintett, és imádkozott értem, újból ez az Ige hangzott el. Nagyon megerősítő volt számomra, hogy Isten ilyen közvetlen módon hív az Ő szolgálatára.

Nem rég egy húsz éves lánnyal beszélgettem, aki fiatal kora ellenére már többször foglakozott az öngyilkosság gondolatával. Éreztem, hogy Jézus Krisztus szabadítására van szüksége. Nagyon félénk volt és vártam az alkalmat, hogy ezt elmondhassam neki. Egyszer csak váratlanul azt kérdezte tőlem: „Maga hisz Istenben ?” Ekkor elkezdtem Istenről, a mi szerető mennyei Édesatyánkról, beszélni neki. Megerősítettem, hogy Isten őt is szereti és értékes embernek tartja. Azért küldte el az Ő egyszülött Fiát, hogy meghaljon a mi bűneinkért és ezáltal örök életünk legyen. Ezután teljesen megváltozott a beszélgetés hangulata. Kinyílt  és nagyon sok kérdése volt életről, halálról, amit a Szentlélek vezetésével megválaszoltam neki. 
Búcsúzóul azt mondta: 
„Köszönöm a beszélgetést. Nagyon meghatott az a legelső pár mondat, ahogyan Istenről beszélt. Én elfelejtettem, hogy Isten ilyen, valamiért egy másik kép alakult ki bennem róla. Majd megpróbálom a kezembe venni a Bibliát. L ehetne beszélgetni máskor is Istenről?”

Szívednek szándéka

AZ IGEHIRDETÉS LETÖLTÉSE PDF FÁJLKÉNT                                                                                                  AZ IGEHIRDETÉS MEGHALLGATÁSA

Szívednek szándéka

A Ruth könyve 85 versből áll ebből 55 vers párbeszéd. A párbeszédekből fogok kiemelni alapigeként.

Textus: Ruth 1,1-17; 2,5-7.12;3,1-5; 4,9-10.13-17.                                                                                                                                            2015. augusztus 16.

Bevezetés: Minden emberben ott van a kíváncsiság! Kíváncsi a felmenőire, arra, hogy mit tartottak értékesnek, mit nem. Kíváncsi magára: hogy mik az erősségei, mik a gyengeségei, hol vannak a határai. Kíváncsi az ember a másikra. A szomszédok szívesen figyelnek, leskelődnek, hogy megtudják: ki mikor hova megy. Nem olyan rég hajnali 3 kor indultunk a férjemmel a repülőtérre és a lakótelepen itt-ott fény szűrődött ki az ablakokon és arról kezdünk elbeszélgetni, hogy ki mit csinálhat hajnali 3 kor… Vagy gondoljunk a médián át hozzánk eljutó sztárhírekre, valóság show-kra. Fontos az embernek, hogy lássa a másik ember életét, lássa őt valójában. Ez nem is baj önmagában a kérdés, hogy mi motiválja, miért kíváncsi? Lehet, hogy csak azért, hogy igazolja magát, hogy ha ő is helytelenül viselkedik, akkor én is megtehetem. A másik fölé emelje ilyenkor magát: azért én nem vagyok ilyen meggondolatlan, én nem követtem el olyan nagy bűnt. Vagy azért kíváncsi valaki, mert jól el lehet a másikról hallott storyk mögé és még ő lesz a társaság középpontja.

A Bibliában is sorra egyéni és családi életutakkal találkozhatunk, beleláthatunk mások életébe, érzéseibe, gondolataiba, szándékaiba. Mindezt azért, hogy tanuljunk belőle, hogy közelebb kerüljünk Istenhez. Sok érdekes, tanulságos családi élet közül ma Elimelek és családja áll előttünk. Az ő harcaikon keresztül Isten tanít, beszél hozzánk. A női hétvégén tanulmányoztuk Ruth könyvét és azóta is foglakoztat ennek a könyvnek a sokrétű üzenete. Szépen kirajzolódik előttünk Naomi, Ruth, Boáz élettörténete, sőt egy kicsit beleláthatunk szívükbe, szándékaikba és hogy hogyan munkálkodott Isten az életükben.

1.Naomi egy egyszerű asszony lehetett. Tudjuk róla, hogy ismeri Istent. Az éhség idején követi a férjét, kitart mellette, vállalja, hogy idegen legyen egy számára idegen nép között. Mennek idegen földre, ismeretlen környezetbe, kultúrába egy jobb jövő reményében, hogy majd nem kell a kenyér miatt aggódni, biztonságban élhetnek. Mint feleség, akinek ételt kell tennie az asztalra, mint anya, akibe bele van teremtve, hogy tápláljon, biztos nagyon vágyott arra, hogy meglegyen, a napi betevő. Erősen ott lehetett, a szándékaiban hogy, védelmezzen, fészket rakjon. Ott volt a nyugalom utáni vágy. S mi történik vele? Átéli fiai házasságkötését, akik moábita lányokat vettek el: Orpát és Ruthot. S eléri a gyász mélységes fájdalma is. Előbb férjét majd mind a két fiát eltemeti. S amikor hírt kap, hogy az Úr rátekintett népére és kenyeret adott neki újra útra kell, hogy, visszatérjen népe közé. Menyei vele indulnak útnak s ekkor megmutatkozik, hogy valóban a szív teljességéből szól a száj. Azt mondja nekik: ”Adja meg nektek az Úr, hogy mindkettőtök nyugalmat találjon majd férje házában.”1,9 Ő nyugalomra vágyik ez az egyik legfontosabb érték a számára és menyeinek is ezt kívánja. Akkor is amikor sötéten látja a jövőt, amikor azt éli meg a hontalanság, gyász közepette egy újabb út előtt, hogy az Úr ellene nyújtotta kezét. (13.vers) Jutalmul szeretetükért menyeinek egészen pontosan azt kívánja, hogy találjanak nyugvóhelyet (menúchá).A katonai szaknyelvben támaszpontot jelent a Bibliában leginkább az ígéret földjét, majd Sion hegyét, mint Jahve lakhelyét, és jelképesen azt a nyugalmat, amit az Úr ad övéinek  a családban, a földi Sionban és egykor a mennyben. Ebbe a nyugalomba bemenni a legtöbbet, magát az üdvösséget jelenti. Éljék, át tapasztalják meg azt a nyugalmat, amit egyedül Isten tud megadni. Ezt csak az kívánhatja, aki már átélte Isten közelségét, az Ő kegyelmét, hogy Ő van, hogy Ő létezik. S ezzel a hittel egy időben egyszerre ott lehet a veszteség, keserűség is a szívben, de nem tagadja meg Őt. Át is nevezi magát nem Naomi (Az Úr gyönyörűsége), hanem Mára (keserűség) a neve. Özvegyen maradt megyei közül Ruth hűségesen kíséri, segíti mind az úton mind az újra kezdésben. Éppen az árpát aratják, amikor Betlehembe érnek. Lemondó, reménytelen állapota akkor változik meg, amikor megjelenik Boáz, mint jótevő. Elkezdi szervezni a jövőt. Vannak tervei, mer álmodni. „leányom keresek én neked otthont/nyugalmat. Újra életre kell a remény benne: Isten gondoskodik. Tanácsot ad menyének, szeretetből keresi azt, ami jó a másiknak. Tudja, hogy mire vágyik Ruth: férj, gyerekek. Naomi nem önző magához láncolhatná Ruthot…jó lesz öregkoromra. Tud elengedni… drága leányom otthonra találj. Emlegethetné a fiát, lehetne a fiával megkötözve, hiszen ráemlékezeti, de nem ő azt akarja, hogy boldog élete legyen. Amikor azt tanácsolja Ruthnak, hogy ékesítse ki magát nem kerítőt játszik. Hanem ráérez valamire, ami kezd kibontakozni illetve törvény adta lehetőségükbe kapaszkodik: ha utód nélkül hal meg egy férj a legközelebbi rokon kötelessége feleségül venni az özvegyet, hogy az elhunyt neve, az örökrész fent maradjon. Ruthot elveszi Boáz és unokája születik, megvigasztalódik, hálával lesz tele a szíve!

Ruth életét, útját, gondolatait, szívét látva tedd fel magadnak a kérdést: Mire vágyik a szíved? Hogy nyugalmat, otthont találj? Akár a magán életben akár a hitéletedben? Úgy vagy itt, hogy szeretnél egy gyülekezeti otthont találni? Véget érjen a gyászod? Anyagi biztonságban élj? Meglegyen a szükséges?

Minek nevezed most magad? Milyen életszakaszban vagy? Az Úr gyönyörűségének, mert hálával van tele a szíved vagy Keserűséggel. Bármit is hordozol, a szívedben Mond el az Úrnak. Őszintén. Ő itt van Szentlelke által, és mint szerető Atyád hallgat téged.

Nézzük meg most Ruth szemszögéből az eseményeket.

2.Ruthról tudjuk, hogy férjhez megy egy júdei férfihoz Elimelek fiához. Indulhat a családalapítás, otthonteremtés, gyermekvállalás időszaka. Ehelyett halál, gyász, temetés az osztályrésze. Eltemeti apósát, férjét, sógorát. Moáb mezején Khemoszt a termékenység istenét imádták. Férjének családja azonban az elő Úrban, Jahvében hitt, Izrael Istenében.

Valószínű, hogy hallott tőlük Istenről, elbeszélték szabadító tetteit, de ami egészen biztos, hogy látta anyósát a halál fájdalmas valóságával szembesülni, látta anyósát, ahogy eltemeti férjét, gyermekeit, két fiát. Látta a mélységben, a nyomorúságban, a próbában. Vajon hogy gyászolhatott ez az asszony? A veszteség közepette hogy állhatott meg Isten előtt? Kereste az Úr kegyelmét, a tőle jövő nyugalmat. Ez meghatározó lehetett az ő hitében Istent keresésében.

Naomi is Ruth is özvegy maradt. Hasonló volt a helyzetük. Ruth az anyósa kérésére ellenére vele marad, hazamegy vele Betlehembe, Júda földjére s elmondja hűségének esküjét. Szívében határozott, végérvényes döntés volt. Nemcsak a szíve mozdul meg, Júda határán, Betlehem szélén, hanem keze is. Elmegy kalászokat gyűjtögetni, árpaaratáskor tallózgat a mezőn. Nehéz helyzetben vannak, kegyelemkenyérre szorulnak, bár bőség idején térnek vissza és van némi örökrész is, egy kis föld, de nincs férfi, aki megművelje. Az Ószövetség idején a törvény lehetővé tette, hogy az elhullott kalászokat összeszedegesse. Ebből a gabonából volt mit enniük egy-két napig. Miközben így hűséggel próbál gondoskodni anyósáról és magáról egy Boáz nevű férfi földjén szedeget, aki éppen meglátja őt és irgalmasan bánik vele. A törvényi kötelezettségen túl inni, enni ad neki és nagyvonalúan termést is. Ruth hűséges, kitartó hozzáállásának van gyümölcse. A hűség példaképének is szokták nevezni, de az Ige itt többet mond el róla. Azt mondja neki Boáz „legyen bőséges jutalmad az Úrtól, Izrael Istenétől, akinek szárnyai alá jöttél oltalmat találni”. Mi volt ennek a moábita özvegyasszonynak a szívében, mi volt a szándéka, mire vágyott? OLTALOMRA Izrael Istenétől. Ez volt az Ő erőssége. Boáz, aki törvényt ismerő férfi volt ebben megerősíti Ruthot, az Úrtól lesz jutalma annak, aki szárnyai alatt keres oltalmat. A szárnyai alatt kifejezés igen szemléletes: a szent ládán lévő kérubok eltakaró, védelmező mozdulatára utal, amely Isten védelmét szimbolizálja, hogy Isten láthatatlan keze ott van. Vezeti Ruthot.

Isten szabad kiválasztó kegyelme megjelenik az ő életében. Látjuk, hogy hogyan tud Moáb mezejéről is elhozni valakit, hogyan tud használni olyan embert, akinek nincs vallásos előélete, aki nem tanulta az izraelita törvényeket, szokásokat, aki nem tudja, hogy mit kell tenni Isten népében, az mégis odajöhet az Isten népe közé, mindenkit vár az Úr. Nem is kis dologra lett kiválasztva, ő lett Dávid nagymamája.

Számunkra is a hűség, kitartás, alázat igazi érték lehet! Megtanulhatjuk ezt Ruthtól! Hűséggel szeretni támogatni mind a szűkebb, mind a tágabb családunk különösen az anyóst J érték, áldás származhat belőle. Hűséggel szeretni a szüleinket, ha nehéz is. Házastársunkat. Gyermekeinket. Gyülekezetünket, ahová Isten hívott bennünket hűséggel szolgálni. Azt ígéri itt az ige, hogy az Úrtól lesz jutalma annak, aki a szárnyai alatt keres oltalmat.

Az ember születése pillanatától, de már az anyaméhben oltalmat igényel, szüksége van rá és ez nem változik felnőttként sem.Hol keressük az oltalmat? Istennél vagy egy másik embernél, valami tárgytól (pénztől) reméljük az oltalmat. Jézus azt mondja erről: „…keressétek először Isten országát ás mindezek ráadásként megadatnak nektek.”Mt 6,33

3. Boázról elmondható, amit az ige így fogalmaz:”Boldog az az ember, aki az Úr útján jár” Zsolt Boáz a törvénynek tett eleget, amikor engedte Ruthot a földjén gyűjtögetni. Nemcsak ismerte ezt a törvényt, de be is tartotta. Amikor ez a fiatal özvegyasszony frissen megfürödve, illatosan, szépen felöltözve, éjszaka a szérűn a lábához fekszik, nem él vissza a helyzettel, tisztességesen cselekszik. Boáz nem lépi át a határt, mint férfi. És mint ember is jól vizsgázik, amikor meglátja a moábita, nincstelen özvegyasszonyban az értéket, amit anyósáért tett, hogy elhagyta apját, anyját, szülőföldjét, hogy vállalta a bizonytalan jövőt. Nem mondja, hogy ez csak egy moabita asszony. Pedig amikor Bálák király megpróbálta eltéríteni Izrael népét a honfoglalástól először elküldte Bálámot, a hamis prófétát, akit egy szamár oktatott ki arról, hogy Isten népére nem lehet átkot mondani. Majd a moábita asszonyokat, hogy csábítsák el az izraeli férfiakat. Megpróbálhatjuk elképzelni, hogy hogy gondolkodhatott ennek fényében a moábita asszonyokról egy izraeli férfi. Értéktelen, nem sokra való.(csak arra…).

 Ruth is tisztességes marad. Ő csak annyit tesz, hogy a kor szokása szerint megkéri Boázt, a fölhajtott takaró szegélyét húzza rá a lábára. Ez a szimbolikus cselekedet azt jelentette, hogy akire a férfi ráhúzza a takaróját, azt feleségül akarta venni. Ez volt az eljegyzés.

Boáz amikor összehívja a véneket és a még közelebbi rokonnal is tárgyal előttük. Akkor törvényesen jár el és Isten törvénye szerint veszi el feleségül Ruthot. Boáz az ószövetségi jogi kategóriákat tekintve ő a goél, ami azt jelenti megváltó. Ez utalhat arra, hogy valaki az üzleti életben kezességet vállal másért, és ha az illető nem tudja visszafizetni az adósságát. akkor a kezenek kell kifizetni. Azt is jelent, hogy valaki bosszút, megtorolja a családon esett sérelmet, nem hagyja annyiban, vagy végigviszi a dolgot jog szerint, ahogy azt a törvények előírják. Döntő módon pedig az a valaki, aki eleget tesz a sógorházasságnak. A megváltó az, aki megváltja az özvegyet özvegységéből. Az igazán fontos azonban az, hogy ugyanez a goél szó a Zsoltárokban és az Ézsaiás próféta könyvében az Isteni szabadítást fejezi ki. A próféta így jövendöl a szabadulásról, az isteni irgalomról: ”Én, az Úr, a te megváltód, segítségedre sietek!” vagy „…ne félj, mert megváltottalak neveden szólítottalak enyém vagy”- ezeken a helyeken a goél szó áll. Boáz a tisztességnek ebben a gyönyörű történetében földi előképe annak, hogy miképpen vált meg bennünket Isten, milyen módon goél az Isten, milyen módon szabadítja meg az embert nyomorúságából váltja meg árvaságából, hoz számára életet és törli el a bűnét és menti, meg a halálból. Sőt azt is mondja: Boáz Ruthnak”mindent megteszek érted”Isten Jézus Krisztusban mindent megtett értünk. Mindent megtett értünk, amire szükségünk van ahhoz, hogy ebben a földi életben élhessünk. Hogy megnyugodhassunk, megpihenhessünk, erőt kapjunk a kereszt tövében, amikor átéljük, hogy bizonytalan, hogy lesz-e holnap kenyér, amikor a gyász fájdalma borít el, amikor a magány érzése lesz úrrá rajtunk. Jézus Krisztustól erőt, vigaszt, reményt kapva tovább mehetünk, hogy éljünk és reményt, vigaszt adjunk tovább, hogy van szabadító Istenünk.

Boáz úgy oldja meg ennek az özvegyasszonynak az éltét, hogy közben betartja a törvényt. Ott volt a szívében az élő Isten törvényének az ismerete és igyekezett be is tartani.

Olyan világban élünk, ahol a törvény és a tisztesség be nem tartása sokszor kap támogató hangot és „elfogatható magyarázatot”.Úgy se látja senki, úgy se tudja meg senki. A szüleim is így gondolkodtak, én csak áldozat vagyok…

Azt gondolják sokan, hogy az őket körülvevő törvénytelenség őket is bármire feljogosítja…

Egy kis házasságtörés, nem nagy ügy, de rombolja a kapcsolatot, a gyermekek fejlődését.

Egy kis pletyka, de lehet hazugság.Egy kis lopás valójában megkárosítok valakit.

Egy kis Bálvány imádás és már nem az Urat tartom EGYEDÜLI OLTALMAMNAK.

Milyen gyönyörűen áll előttünk, hogy bár fontos, hogy mi van a szívben, Naomiéban: Isten közelsége iránti vágy, Ruth szívében: Isten oltalmának keresése,Boáz szándékában a törvény betartás. Isten vezetése, gondoskodás mindenek felett ott van. megment annak ellenére, ismeri a szívünket Bízzunk benne, ha nem is érezzük konkrétan, hogy ő vezet. Erősödjünk meg a Bele vetett hitben, hogy a GOÉL, a szabadító, a megmentő.  Ámen

(Thoma Anita)

Impresszum

Gazdagréti Református Gyülekezet
PostacímBp. 1118 Rétköz u. 41.
Telefon+36-1-246-0892
E-mail
Powered by SiteSet