üzenet

"Az Úr trónol az áradat fölött, ott trónol az Úr, az örökké való király. Az Úr erőt ad népének, az Úr megáldja népét békességgel." (Zsolt 40,10-11)

Egy nehéz év kezdetén…

A 2009-es évet bárányhimlővel kezdtük. Már ez is megviselte kis családunkat, de arra nem számítottunk, hogy ennél jön még rosszabb is. Legkisebb lányunk fél éves volt, amikor egyik reggel vele a karomon siettem a konyhába, az engem segítségül hívó nagyobbik gyermekünkhöz. Sietségemben nem láttam, hogy a következő lépésem egy földön fekvő naptárra fog esni. Ráléptem a naptárra, ami a lábam alatt a szőnyegen megcsúszott és a gyermekkel együtt a kezemben a földhöz csapódtam. Én alaposan megütöttem az oldalam, de kislányom rosszabbul járt, mert nem tudott felkészülni az esésre, és így védekezés nélkül esett velem együtt a szőnyegre. Nagyon sírt, látszott rajta, hogy nagy fájdalmai vannak, egy kis idő múlva a homlokán egy nagy duzzanat vált láthatóvá. Azonnal kórházba mentünk, ahol megállapították, hogy koponyatörést szenvedett két helyen – egyik oldalon 3 cm-es másikon pedig 5 cm-es törés van. Természetesen befektettek minket a kórházba egy hetes megfigyelésre. Nem kell részleteznem, hogy mit éreztem, és mit érzett az egész család: a miértek és a kétségbeesés egyszerre szorította össze a szívünket. Ekkor este az Úrnak is volt mondanivalója nekünk: a 40. zsoltár volt a napi ige. Ez a vers olyan volt számomra, mint a vihar elől menekülő embernek a barlang.

Ó Uram, hát látod a mi viharunkat, nem úgy vagyunk itt a kórházban, hogy tudtodon kívül lenne mindez, és te Ura vagy a helyzetnek, betöltesz minket békességeddel. Nincs olyan vihar, mely fölött ne lennél örökkévaló király – szakadt fel belőlem a hála és hódolat imádsága. És valóban ezek után olyan békességet adott Isten a szívembe, ami tudtam, hogy nem emberi, hanem Tőle való. És hála legyen Neki, hogy kislányunk meggyógyult, és nem volt szükség semmilyen orvosi beavatkozásra. Megtapasztaltuk, hogy valóban Úr és Király életünk minden helyzetében.

Tanítvány toborzás

AZ IGEHIRDETÉS LETÖLTÉSE PDF FÁJLKÉNT                                                                                                   AZ IGEHIRDETÉS MEGHALLGATÁSA

Tanítvány toborzás

Lekció: 1Móz 28,10-22/Textus: Jn 1,35-51                                                                                                                                    2017. augusztus 13.


A Travel Australia légitársaság, de több ország promó videója is azzal a mondattal zárul, hogy gyere és nézd meg, próbáld ki! Jöjj és lásd meg. Ma már mindenbe bele lehet tekinteni, mielőtt döntést hoznánk. Próba kör egy kiszemelt autóval, első óra ingyenes az edzésen vagy a nyelv órán, garancia van a termékekre az Aldiban és a műszaki boltokban, így kipróbálhatod és ha nem jó, vissza is viheted.

Sőt egész éjszakák épülnek arra, hogy „Jöjjetek és meglátjátok” – a kutatók éjszakáján, a színházak éjszakáján, vagy tegnap este a hullócsillagok éjszakáján, vagy a sport éjszakáján tömérdek programon vehetünk részt és nyerhetünk betekintést valamibe, ami érdekel minket és esetleg szeretnénk csatlakozni hozzá vagy többet megtudni róla.

Nem is beszélve a nyílt napokról iskolákban, egyetemeken, hogy meglássuk milyen is az a hely, ahova járni, járatni fogjuk a gyermekünket.

A mai történetben Jézus is egy ilyen nyílt napot tart. Többször is elhangzik körülötte ez a mondat: Jöjj és lásd meg. Egyszer, amikor megkérdezik, hogy hol lakik, akkor hangzik ez a válasza: Jöjj és lásd meg és másodszor pedig, amikor egy szkeptikus hozzáállású helyi tudós teszi fel a kérdést, hogy Izráel gettójából származhat-e valami jó, akkor is ilyen választ kap az illető: jöjj és lásd meg!

Jézus itt elhív embereket, de ez csak a kezdet, nemcsak elhívja őket, de mindegyiküknek hangzik ez: Jöjj és lásd meg! Jézus nemcsak elhívja őket, de sokkal többet meg akar mutatni magából, hogy először megbizonyosodjanak róla, hogy kit is követnének. Ezért mondja Jézus ezt a mondatot. De mit jelent ez a mondat Jézusnál, hogy jöjjetek és meglátjátok?

1. Először is ezt: Jöjj és vizsgáld meg!

Robert Whitenou – A Princeton egyetem vezető szociológusa végzett egy kutatást, ami azt mutatta ki, hogy az emberek nagy része azt mondja, hogy a spiritualitás fontos számára, de magát az egyházat mint intézményt elítéli. És azt is kimutatta a kutatás, hogy habár a szekuláris tudománytól tudják, hogy nem kapnak az élet értelmére választ, mégsem akarnak visszatérni az egyházhoz, ott keresni ezeket a válaszokat. Azaz vágynak válaszra, de szkeptikusak afelé, ahol erről szó van.

Jézus pontosan az ilyen embernek is mondja, hogy gyere, és lásd meg. Nátánaél ebben a történetben, vagy későbbi, másik nevén Bertalan ez a szereplő. Amikor hall barátjától erről a Jézusról, kételkedik. Pontosan ezért ül a fügefa alatt, mert keresi ezt a választ, de hallva a barátját kételkedik. Miért? Mert a bizonyítékok alapján ez csak egy hiteltelen forrás lehet. Tény volt az írástudók számára, hogy Názáret, ahonnan ez az állítólagos Jézus származott egy utolsó hely, ahonnan semmi jó nem jöhet, az egy gettó. Így, ha Jézus onnan jön, akkor következtetésképpen biztos nem jelent túl sokat a személye.

De Fülöp nem esik kétségbe, nem akad meg a kérdésen, csak mondja barátjának, hogy jöjj és lásd meg inkább!

Mindannyian látni szeretnénk Jézust. A szkeptikusoknak és keresőknek és keresztyének is mind. Jézus hívása viszont először azt jelenti, hogy jöjj és gondolkozz, vizsgáld meg magad a bizonyítékokat.

Származhat valami jó Názáretből? Jöjj és nézd meg magad! Az egyház lehet nemcsak maradi és túl kocka? Jöjj és lásd meg!

 Nátánaél egy igazi érdeklődő. Szkeptikus érdeklődő. De azért elindul megnézni. ÉS hozzászól Jézus úgy, hogy tudja, ez az ember ismeri valahonnan, pedig az életben nem találkoztak még. Annyit lát, hogy a fügefa alatt ül és tudja, hogy nemcsak izraelita írástudó, de még álnokság sincs benne. Nátánaél pedig csodálkozik.

Rengetegszer a Nátánaél típusú ember azzal találkozott valaha gyermekkorában, hogy fiam ne kérdezz, ez tény és kész. Ne gondolkozz, ne kérdezz, a pap bácsi ezt tanítja akkor így van. Ne kérdezz, hanem fogadd el.

Ehhez képest Jézus ezt mondja: Jöjj és lásd meg. Jöjj, vizsgáld meg magad, a te szemeddel, aztán gondold át a te észjárásoddal és ahogy ezt megtetted lásd meg, mi a véleményed neked, származhat-e valami jó Názáretből? Jöjj és kérdezhetsz, jöjj és itt vagyok, szívesen válaszolok.

Jártam egyszer egy apologetika, hitvédelem kurzusra, ahol a tanárunk mindig azt mondta, hogy vizsgáljuk meg azt, amit ő mond, hogy igaz-e, helyes-e. Nagyon becsültem az alázatát, hogy nem elfogult magával szemben. Jézus alázata ezen a téren még elgondolkodtatóbb. Isten fia, de isteni mivoltában is képes azt mondani, hogy jöjj és lásd meg magad.

Amikor a történet elején keresztelő János két tanítványa odamegy hozzá, ők kérdezik meg ezt Jézustól: Hol laksz?

Jézus pedig nem elküldi őket, pedig 2 órán belül már este és másnap lesz, hanem azt mondja, hogy jöjjetek és meglátjátok. Betekintést enged, hogy ki ő és milyen is valójában.  

És miután elmentek és megnézték, meglátták, hogy ki ő, akkor követék. Sőt másoknak is szóltak.

Az evangélium írója olyan szkeptikusoknak ír akkor, mint amilyenek ma is sokan vannak. Ezért ír rengeteg bizonyítékot is, hogy ne csak olvashassák ezeket a történeteket, de meg is láthassák a benne rejlő igazságot.

Tanúkat állít fel, Keresztelő Jánost, aki többször elmondja, hogy íme az Isten báránya, Tanúkat a tanítványok köréből, akik ezt továbbadták később, sőt akiknek ez annyira fontos volt, hogy vértanú kivégzést is vállaltak érte.

És végül azzal is, hogy saját maga írja az evangéliumot, maga az író is referenciát vállal ezért. János konkrétumokat, időpontokat, személyeket, helyszíneket mond el, amivel alátámasztja, hogy ez a tanúság biztos.

A zsinagógákban a törvény magyarázata után sok esetben a zsidó férfiak hangosan válaszolják azt, hogy Ámen, Ámen. Ez nem egy liturgikus lezárás, hanem annak a jele, amit Nátánaél is tesz itt. Átgondolja, amit hall, megvizsgálja a szentírás mérlegén, és ha mindezeket igaznak tartja, akkor mondja a végén, hogy Ámen, azaz úgy legyen. Ezzel ratifikálja, jóváhagyja, hogy az tényleg úgy van.

Nátánaél megvizsgálta ezeket a dolgokat, amiket Jézus és Fülöp állított és azt mondja Jézusra: Te vagy az Isten fia. Jézus pedig ezt mondja: bizony, bizony, ami eredeti fordításban így hangzik, Ámen, Ámen, így legyen, így legyen. Így igaz mindez.

Jézus tehát először hív, hogy Jöjj és láss, jöjj és gondolkozz, vizsgáld meg, győződj meg magad arról, hogy ki vagyok én.

2. Másodszor arra hív Jézus, hogy Jöjj és kövess.

Nagyon sokszor azt gondoljuk, hogy Jézus csak arra hív, hogy higgyünk benne. De konkrétan is mondja többször a tanítványainak, akiket elhív, hogy kövessetek engem. És ez egész mást jelent, mint csak hinni benne. Itt van lényeges különbség ismeret és követés között.

Fülöpnek is mondja szó szerint: Kövess engem!

Jézus ugyanis nem egy rajongói klubbot gyűjt maga köré, hanem követőket, akik mellette vannak, akik megismerhetik, a közelében lehetnek és őt látták minden helyzetben. Ezt jelenti a követés, közelséget.

PINK-nek a Sziget fesztivál mostani egyik legnagyobb fellépőjének közel 30 millió követője van a közösségi médiákban.  De egész mást jelent az, hogy valaki kimegy a háromszoros Grammy-díjas koncertjére, követi az életét, interjúit, zenéit, mint az, ha valaki magával PINK-el, a rózsaszín hajú tarajos punk énekesnővel összeházasodna, és együtt élne. Sokkal intenzívebb élet lenne, sokkal többet látna belőle. Lehet akkor már nem követné, vagy nem 30 millió követője lenne.   

Más ez a közelség. Különbség van tehát szimpátia és követés között, mást jelent valakivel lenni és mást tudni róla távolról.

Jézus követésre hív, engedi, hogy beleláthasson egy tanítvány abba, hogy ő maga milyen, mit tesz, mit reagál az ellenségeinek, hogyan karolja fel azokat, akiket mindenki más megtagad. Jézus követésre hív, de azért is hív arra minket is, mert akarja, hogy megismerjük.

A vallásosság az, hogy azt gondolod van Isten és kész, nincs vita. A tanítványság az, hogy megismered Jézust és a közelében akarsz maradni. Vágysz arra, hogy legyen egy szabadító, keresed és ha megtalálod, kérdezel, kutatsz, meg akarod ismerni.

Jézus, akiket hív, nem véletlenül hívja. Ismeri őket. Ez elsőre félelmetesnek tűnhet. Mert kérdezhetnénk, Nátánaél is megkérdezz: Honnan ismersz engem? Honnan tudod, hogy én tudlak majd követni, honnan tudod, hogy alkalmas vagyok-e rá, honnan tudod, hogy szeretném-e?

Jézus azért hívja, mert jónak látja, jónak tartja azokat, akiknek ezt mondja. Jézus, akit hív, azt ismeri, azért hívja, mert elfogadja, mert szereti úgy azt, aki most ül, ahogy hívja.

És Jézus úgy szólít meg, hogy nem magáról beszél, hogy ő kicsoda, hanem rólad, rólam.  Elmondja, hogy ismer és úgy válaszol, amire neki van szüksége – Nátánaélnek is, később Nikodémusnak is. Péternek új nevet ad: sziklaember – mert egy ilyen erős emberré válhat Jézus követése alatt. Megerősíti abban, amiben van. Nátánaélnél pedig úgy beszél magáról, hogy megmutatja hatalmát, hogy ismer. Megmutatja, hogy azzal, hogy látta már ismeri a személyiségét is nemcsak előítéletesen, mint mi magunk.

Jézus követésre hív, és azért hív, mert így ahogy vagy, így is hívni akar. Tudjátok hányféle embert hívott el? És mégis mindegyiket alkalmasnak találta. Volt köztük:

  • Nav-os, vámszedő – Lévi / Máté
  • Halászt – András / Péter / János / Jakab
  • MTA kutató –  Írástudót – Nátánaél – Bertalan
  • Logisztikus – 5000 embert kiszámoló – Fülöp
  • Jobbikos – radikális „buzgó” zélóta – Simon
  • Könyvelő, pénzügyes - Júdás

Jézus követésre hív, és mi mégis sokszor ebbe belebukunk. Főleg azok, akik már keresztyének, akik már követők. Mert sokszor azt gondoljuk, hogy követjük Jézust, de igazából csak a saját álmaink és kitűzött vágyainkat akarjuk megvalósítani ő vele, az ő felhasználásával. És ezért kell törekednünk, hogy Jézust ne annak lássuk, akinek mi akarjuk látni.  

Az nem követés viszont, ha Jézust arra használjuk fel, hogy nem mondunk vagy nem is akarunk mindent elé tárni csak fel akarjuk egy bizonyos célra használni. Ezt a munkahelyünkön is érdekkapcsolatnak hívjuk.

Jézus tehát azt mondja, hogy jöjj és láss, és egyben azt is mondja, hogy jöjj és kövess engem.

3. Jöjj és légy egy közösségben.

Jézus 4 emberrel is találkozik ebben a történetben és tanítványnak hívja el őket. Jézus mondata, hogy jöjj és láss egy harmadik dolgot is jelent: Jöjj és légy egy közösségben.

Keresztelő János tanítványai ketten nézik meg Jézust, közösen. Majd András szól a testvérének, Péternek, hogy ne csak egyedül legyen, hanem a testvérével közösségben. Fülöp pedig szintén szól Nátánaélnek, hogy a barátja is tudjon erről.  

Jézus hív és azt mondja, hogy jöjj és legyél te is a követőkkel.

Ha egy pillanatra belegondolunk, hogy mi magunk, hogy kerültünk ide a gyülekezetbe, akkor legtöbbünk esetében az az igazság, hogy valaki hívott. Egy ismerős, barát, családtag, valaki.

Ha a keresztyénség egy filozófia lenne, akkor egy jó tanító által terjedne, de mivel már az első keresztyéneket is Jézus követéséről nevezték keresztyéneknek, és sosem egyedül tették ezt, így ez egy közösségi követés volt. Magának Jézusnak is közössége volt a 12 tanítvány között. És nemcsak nyílt napos hegyi beszédeket tartott vagy kérdés, felelet időket, hanem közösségben volt folyamatosan és erre hívta a tanítványokat is.

Jézus közösen küldi ki a tanítványokat, közösen magyaráz számukra, itt is többüket elhívja magához, mindent közöségre teremtett. Ő maga is közösségben van az Atyával, a legnagyobb felfoghatatlan titok a Szentháromság is maga egy közösség. Jézus az egyházat nem magányosak gyülekezőhelyének teremtette, hanem a benne hívők egymást hordozó közösségének.

És ez egy olyan közösség, ahol a testvér elmondja a másik testvérnek a jó hírt. Ahogy András nem sajnálja és irigyli a testvérétől, hogy megtalálta a messiást, hanem elsőnek közli. Míg a Biblia elején, a bűnesetnél Káin a testvére életére tör, és azt kioltja az Istennel való kapcsolata miatt, addig itt Jézus közösségében testvér testvér mellé áll.

De mi van akkor itt ma gazdagréten, ha valaki szeretne ennek a közösségnek tagja lenni és mégsem tud, mégsem az.

Tim Keller mesélte, hogy egy nagyon mély és áldott alkalom után sokan megérintődtek a gyülekezetben. Vége lett az alkalomnak és látta, hogy egy hölgy még mindig ott van a sorok között és nem mozdul. Odament hozzá, hogy bemutatkozzon, megkérdezze minden rendben van és a hölgy így válaszolt. Nagyon régóta vágyom arra, hogy megértsem az evangéliumot, most végre Isten megadta ezt az ajándékot, átélem mindezt. Nagyon megérintett, de nem tudok elmenni, mert, ha elmegyek, akkor elfelejtem mindezt, nem merek kimenni, mert ki lesz az, aki segít ott kint is abban az életben, ahol minden ellene van, ahol minden ez ellen van, amit ő most itt megértett. Fél az egyedülléttől, fél.

Jézus közösségre is hív! Nem véletlenül mondjuk el minden alkalommal a hirdetésekben, hogy van egy kapcsolat lapunk és ha valaki szeretne csatlakozni egy házicsoporthoz, akkor töltse ki, jelezze. Nem véletlenül mondjuk, hogy a gyülekezet mérete már olyan nagy nálunk gazdagréten is, hogy a kisközösségek azok, ahol tudjuk egymást hordozni, ami a közösségnek, egymás tartásának a szintje. Nem véletlen, hogy erre bíztatunk, erre hívunk mindenkit, mert tudjuk, hogy a Jézussal való közösség az, ami megtart.

De persze nem ez az egyetlen mód. De ahogy a mai úrvacsoránknál is el fog hangzani, most is hangzik, az Úr Jézus a vele való közösségre hív mindannyiunkat.

Jézus hív:

  1. Jöjj és vizsgáld meg
  2. Jöjj és kövess
  3. Jöjj és légy közösségben
  4. És végül: Jöjj és csak ámulj

4.  Jöjj és csak ámulj

Biztos veletek is volt már olyan, hogy valamit nagyon magyaráztatok, egy kedvenc filmet, sorozatot, könyvet vagy nyaralást, hogy mi is az, milyen is volt, de láttátok az értetlenséget a másik szemében, hogy nem tudja elképzelni, miről is van szó. És akkor a nagy lelkesedés hirtelen megáll és megkérdezed a másiktól: Egyébként érted, amit mondok, vagy ismered ezt a sorozatot, dolgot amiről beszélek? És jön a válasz: Nem.

Ekkor hirtelen ki kell találni valami új kategóriát, ami eddig nem volt és amivel elmagyarázod mégis, ami olyan fontos neked, ami annyira maradandó volt.

Ez az új kategória, ebben a történetben a Messiás. András találkozik Jézussal, hallja, megbizonyosodik és annyira megdöbben, hogy új karakterkészletet kell kialakítania. Nem sokat használta előtte ezt a szót, de most megteszi: Megtaláltuk a Messiást. Pedig azt sem tudja mit jelent. Sosem találkozott előtte messiással, nem tudta mi az a felkent. De egyszerűen csak ámult, csodálkozott.

De ugyanez Fülöp is. Nátánáel visszakérdez felé: Származhat valami jó Názáretből? Fülöp csak áll, fogós kérdés, nem tud rá válaszolni, de annyira meglepte Jézus maga, az elhívás, annyira csodálattal tölti el Jézus, hogy nem is akar megfelelni a kérdésre, csak ennyit mond: Jöjj és lásd meg. Nem tudok többet, de ezt látnod kell neked is!

Nátánaél pedig szintén csak csodálkozik és ámul. Honnan tudja ez, hogy én ki vagyok. Nem tud máshogy reagálni, mint úgy, hogy csodálja és azt mondja: Te vagy az Isten fia.

Jézus hív: Jöjj és láss, jöjj és csak engedd, hogy rácsodálkozz.

Vannak mindannyiunk életében olyanok, akiket valamiért nagyon csodálunk, tisztelünk, tanulni szeretnénk tőlük, de annyira magasan vannak, az általunk tisztelt pozícióban, hogy csak messziről tudjuk őket csodálni. Gondoljunk arra, aki ilyen az életünkben. Ha egy ilyen ember felhív, vagy felhívott, akkor biztosan nagyon megtisztelve érezzük magunkat, hogy az idejét arra szánta, hogy velem foglalkozzon, szakmailag tanácsot adjon, megbecsült annyira, hogy válaszoljon a kérdésemre, meghallgasson. Pedig rengeteg dolga van és nagyon elfoglalt.

És boldogok vagyunk, hogy időt szán ránk.  

Ehhez képest Jézusnál azt látjuk, hogy nemcsak egy kis időt szán ránk, hogy a több milliárd teremtménye mellett még ránk is időt fordít, hanem azt látjuk, hogy nemcsak néha érdeklődik felőlünk, hanem annyira szeret, hogy nemcsak az idejét, de az életét is adja azokért, akiket követésre hív. Az életét szeretetből. És annyira meg akar ismerni, hogy nemcsak az idejét szánja ránk, hanem az életét is. Mi ez, ha nem csodálatra hívó bizonyságtétel?!

Ezért hív el, egy ilyen Jézus mondja azt, hogy jöjj és kövess engem, legyél a tanítványom.

A tanítványok tudták, hogy elég bemutatni az embereket Jézusnak, onnan ő már csinálja a többit. Ezért én is most csak ennyit teszek az ige alapján, csak bemutatom őt, a többit mi magunk megtapasztalhatjuk az úrvacsorában, imádságban, dicsőítésben, Isten jelenlétében.

Jézus hív, hogy

  1. Jöjj és vizsgáld meg
  2. Jöjj és kövess
  3. Jöjj és légy közösségben
  4. Jöjj és csak ámulj

Jöjj és láss!

Ámen

(Ablonczy Áron)

Impresszum

Gazdagréti Református Gyülekezet
PostacímBp. 1118 Rétköz u. 41.
Telefon+36-1-246-0892
E-mail
Powered by SiteSet