üzenet

"Az Úr trónol az áradat fölött, ott trónol az Úr, az örökké való király. Az Úr erőt ad népének, az Úr megáldja népét békességgel." (Zsolt 40,10-11)

Egy nehéz év kezdetén…

A 2009-es évet bárányhimlővel kezdtük. Már ez is megviselte kis családunkat, de arra nem számítottunk, hogy ennél jön még rosszabb is. Legkisebb lányunk fél éves volt, amikor egyik reggel vele a karomon siettem a konyhába, az engem segítségül hívó nagyobbik gyermekünkhöz. Sietségemben nem láttam, hogy a következő lépésem egy földön fekvő naptárra fog esni. Ráléptem a naptárra, ami a lábam alatt a szőnyegen megcsúszott és a gyermekkel együtt a kezemben a földhöz csapódtam. Én alaposan megütöttem az oldalam, de kislányom rosszabbul járt, mert nem tudott felkészülni az esésre, és így védekezés nélkül esett velem együtt a szőnyegre. Nagyon sírt, látszott rajta, hogy nagy fájdalmai vannak, egy kis idő múlva a homlokán egy nagy duzzanat vált láthatóvá. Azonnal kórházba mentünk, ahol megállapították, hogy koponyatörést szenvedett két helyen – egyik oldalon 3 cm-es másikon pedig 5 cm-es törés van. Természetesen befektettek minket a kórházba egy hetes megfigyelésre. Nem kell részleteznem, hogy mit éreztem, és mit érzett az egész család: a miértek és a kétségbeesés egyszerre szorította össze a szívünket. Ekkor este az Úrnak is volt mondanivalója nekünk: a 40. zsoltár volt a napi ige. Ez a vers olyan volt számomra, mint a vihar elől menekülő embernek a barlang.

Ó Uram, hát látod a mi viharunkat, nem úgy vagyunk itt a kórházban, hogy tudtodon kívül lenne mindez, és te Ura vagy a helyzetnek, betöltesz minket békességeddel. Nincs olyan vihar, mely fölött ne lennél örökkévaló király – szakadt fel belőlem a hála és hódolat imádsága. És valóban ezek után olyan békességet adott Isten a szívembe, ami tudtam, hogy nem emberi, hanem Tőle való. És hála legyen Neki, hogy kislányunk meggyógyult, és nem volt szükség semmilyen orvosi beavatkozásra. Megtapasztaltuk, hogy valóban Úr és Király életünk minden helyzetében.

egy asszony dicsérete

VISSZA A SOROZAT OLDALÁRA

AZ IGEHIRDETÉS LETÖLTÉSE PDF FÁJLKÉNT                                                                                                  AZ IGEHIRDETÉS MEGHALLGATÁSA

Egy asszony dicsérete

 Lekció: Ef. 5.21-33 / Textus: Péld. 31.10-31                                                                                                                                             2013. máj. 5.

Az alapvetően fiatal férfiakat bölcsességre tanítani hivatott Példabeszédek könyve a bölcs asszony bemutatásával végződik. A könyv alapgondolata mindjárt a kiindulásnál az volt, hogy a bölcsesség kezdete az Úr félelme, és ugyanezt olvassuk utolsó soraiban is: „az Urat félő asszony dicséretre méltó.” Fontos hangsúlyozni, hogy ez a bibliai rész sokkal inkább költészet, mint recept. Dicséret, és nem előírás. Formáját tekintve akrosztikon, azaz minden sora a héber ABC egy-egy betűjével kezdődik, az elsőtől az utolsóig. „Miért írnak az emberek akrosztikont?” – teszi fel a kérdést John Piper, amerikai igehirdető (http://www.desiringgod.org/resource-library/sermons/a-woman-who-fears-the-lord-is-to-be-praised).

Majd így folytatja: „Azért, mert van valami bennünk, ami örömmel dicséri azt, amiben gyönyörködünk. Örömmel gyűjtjük össze azok elismerésre méltó tulajdonságait, akiket szeretünk. Nos, ez történik a Példabeszédek 31-ben is.”
Huszonkét gyöngyszem (a héber abc-nek 22 betűje van), amely a derék, az áldott, az erős, a bölcs asszonyt ékesíti. A mai istentiszteleten, anyák napján, kapcsolódjunk be abba, amit a szerző tesz e szakaszban: dicsérjük vele együtt a „derék asszonyt!” Először nézzünk szembe azokkal az akadályokkal, amelyek ennek útjában állnak. Másodszor, engedjük, hogy a Biblia megszólaljon, és elénk adja ezt az ideális képet. Harmadszor, más és más élethelyzetben, de próbáljuk alkalmazni a hallottakat, hogy növekedjünk a bölcsességben, az Istennek kedves életben.

 

I. Ellenvetések tisztázása

Naiv az igehirdető, aki nem számol azzal, hogy igénk erőteljes érzelmeket és indulatokat gerjeszt a mai hallgatóságban. Ezek az érzelmek, indulatok pedig szinte lehetetlenné teszik, hogy eljusson hozzánk a szakasz értelme, ezért először az akadályokat kell elhárítani az útból. Mit kezdhetünk ma egy olyan himnusszal, ami a nőt jóval több, mint kétezer, inkább háromezer évvel ezelőtti társadalomban helyezi el?

Ha valahol óriásit fordult a társadalom, az éppen a női nem családi és társadalmi szerepének jelentős változása. Ráadásul nemcsak változásról beszélhetünk, hanem egymásnak feszülő alternatívákról, egymást egyre erősebben kizáró értékrendekről, egymást legyőzni akaró jövőképről, amelyek napi politikai szinten is összeütköznek

Magyarországon és Európában. Mi a család? Mi az, hogy házasság? Mi a párkapcsolat?

Mit jelent nőnek vagy férfinek lenni? Mi ezek érvényessége? Létezik-e valamiféle mérce, norma ezekre? A vitát most hadd egyszerűsítsem le konzervatív és liberális felfogásokra, és először ezek fényében próbáljuk elhárítani az akadályokat.

Mivel egy ősi bibliai szöveg áll előttünk, az előítéletek azonnal egy igen konzervatív felfogást vélelmeznek a szövegben. Mi mást találhatnánk itt, mint egy hagyományos, sőt, talán férfisoviniszta modellt? Vannak, akik ennek örülnek, mert úgy érzik, nézeteiket megerősíti a szöveg, és vannak, akik azonnal idegenkednek, sőt, támadásba lendülnek, mert veszélyesnek tartják az ún. konzervatív családfelfogást.

Melyek ezek az elemek? „Egész életében javát munkálja urának, nem kárát. … Férjét jól ismerik a városkapukban, ahol az ország véneivel ül együtt” – Konzervatív: igen, ez az igazi asszony, aki férjéért él. Liberális: ez elnyomás, amiben egyik ember a másik szolgájává lesz, és nincs saját élete, nem valósíthatja meg önmagát. „Fölkel még éjjel, ételt ad háza népének… Nem félti háza népét a hóeséskor sem, mert egész háza népe meleg ruhába öltözött.” Konzervatív: igen, a feleség és édesanya feladata elsősorban az otthon, a család, a háttér megteremtése. Liberális: hogyan lehetne a nőket az otthonba száműzni a fakanál és pelenka mellé, amikor ugyanolyan értékesek és ugyanúgy kibontakoztatni való képességeik vannak, mint a férfiaknak? Hogyan lehetne különbséget tenni? Folytathatnánk a sort… Mindenki azt olvassa a szövegbe, amit magával hoz. A hagyományos családmodell férfitagja talán megerősítést talál ebben, és akár felesége orra alá is dörgöli, hogy látod, ilyennek kellene lenned. De biztos nem ezért íratott ez a szakasz. A család nő tagja, feleségként és anyaként, talán csak sóhajtani tud: mikor leszek én ilyen szuperanya és szuperfeleség? A „derék asszony” ideális, semmi kimerültség, semmi „rám szakadt az egész háztartás”, semmi nyoma férjével való konfliktusnak, nem üvöltöznek körülötte gyerekek, nem omlik össze este sírva és kudarccal teli, miközben férje TV-t néz… Talán még erősebben kellene próbálnom? Talán nem elég a hitem? Talán mindennek én vagyok az oka? A leányai pedig már nem is gondolkodnak azon, hogy ezek után egyszer feleséggé és anyává legyenek… Túl ideális a kép. Vagy inkább irreális. Meg is jelenik ennek nyomában a diplomás, független, a férfival egyenértékű, karriert építő nő… Úgy tűnik, átvágta a gordiuszi csomót, maga mögött hagyta e régi világot. De egyszer csak feltámad benne, hogy anya szeretne lenni. De ki lesz az apa? Nem jelentkeznek, nem tódulnak a férfiak, nem szeretnének sem apák, sem férjek lenni…

Hogyan olvashatjuk hát ezt a szakaszt ma? Mit akar Isten Igéje elénk állítani ebben a helyzetben?

 

II. A „derék asszony” dicsérete

Talán kezdjük érezni, miért volt fontos hangsúlyozni, hogy ez a szakasz a derék, az áldott, a bölcs asszony dicsérete, és nem egész életének, minden napjának és órájának a leírása. A dicséretben nem fogod elmondani a kedvesednek, vagy a kedvesedről másoknak, hogy különben milyen, amikor minden összeomlik, amikor szétveti a feszültség, amikor elcsügged, stb. Nem ezért, mert letagadod, hanem azért, mert a dicséret más műfaj. A dicséretben nem objektív leírást fogsz adni a feleség és anya örömeiről és kihívásairól a mindennapokban. Ráadásul ez a dicséret nem egy konkrét asszonyról szól, hanem egy ideál felmutatásáról. Mindez persze nem azt jelenti, hogy hazudna a szerző, vagy amit elmond a derék asszonyról, a z köszönő viszonyban sincs a valósággal. Lássuk hát, hogyan dicsér!

Először, tekintsünk az asszony férfival való kapcsolatára, amit első látásra könnyen elintézünk azzal, hogy elnyomó és alárendelt. (Mi más lehetett egy ókori társadalomban?!) De nemcsak azt olvassuk „egész életében javát munkálja urának, nem kárát”, hanem éppen ezt megelőzően azt, hogy férje „szívből bízik benne.” Sőt, később így szól: „Sok nő végez derék munkát, de te felülmúlod mindegyiket!” Még mielőtt arra korlátoznánk e kifejezést, hogy ez a férj csak az asszony házimunkáját értékeli, hadd hangsúlyozzam, hogy sokkal többről van szó: sokan cselekednek bátran, sokan tesznek nagy és szép dolgokat, de te felülmúlod mindegyiket. Érzed ebben az egymásra utaltságot, az egyenlőséget, a barátságot? A nő ott áll a férfi mögött, akit tisztelet övez a város vezetőinek körében; aki nem kell, hogy attól tartson, hogy miket fog mondani róla a háta mögött a felesége. Maximálisan bízik benne. Ugyanakkor elismeri és dicséri a feleségét, aki szemmel láthatóan virágzik.

Ezekben visszhangzik mindaz, amit Pál apostol ír az Efézusi levélben férfi és nő kapcsolatáról. Az asszonyokat arra hívja, hogy tiszteljék a férjüket, sőt, rendeljék alá magukat neki (először azonban azt mondta, hogy rendeljétek alá magatokat egymásnak Krisztusban – ez utóbbi az előzőn belül érvényes csak!), a férfiaknak meg azt parancsolja, hogy úgy szeressék feleségüket, amint Krisztus szerette az egyházat, és önmagát adta érte. Ha egy férfi ilyen áldozatos szeretettel szereti a feleségét, akkor az meg tud benne bízni, rá tudja magát bízni, minden félelem nélkül tudja őt tisztelni. Mind a két szakasz, az ószövetségi és az újszövetségi is, egy harmonikus-dinamikus körre mutat, amelyben az egymás iránti tisztelet, szeretet és bizalom által gazdagodik a házaspár élete. Nem ez a szeretet?

Másodszor, lássuk, mint mond arról, hogy az „asszonynak otthon a helye.” Ha valaki nyitott szívvel és értelemmel olvassa a szakaszt, azonnal meglátja, hogy szó sincs arról, hogy ez az asszony be lenne zárva az otthonába, a házimunkába. Sőt, ingatlant vásárolt, szőlőt telepít, és vállalkozik: „Finom inget készít, és eladja, övet is ad el a kalmárnak.” Látható, hogy tervei vannak, amelyeket véghezvisz, és ezkülönösen is erény a Példabeszédek könyvében. Mindezt viszont nem családja, gyermekei, férje rovására teszi. És itt most nem az a kérdés, hogy de hogyan lehetséges ez, hanem egyelőre csak azt kell látnunk, hogy ez az asszony az otthonából kiindulva, arra építve igazi kezdeményező, kreatív gazdasági tevékenységet végez.

Harmadszor, dicsérve sorolja fel a vers a derék asszony jellemvonásait: „Erő és méltóság árad róla, és nevetve néz a holnap elé.” Sokat dolgozik, de ez nem azt jelenti, hogy elhanyagolná magát (vö. v.22). Irgalommal bánik a szegényekkel, a rászorulókkal. Nem megnyomorodott nő, hanem egy személyiségében kiteljesedőember áll előttünk: erő és méltóság sugárzik róla. Ez az erő nem erőszak, amellyel átgázol másokon; ez a méltóság nem is büszkeség, vagy gőg, amely lenézi a többit (akár a férfiakat, akár a szegényeket). Talán úgy fogalmaznánk ma, hogy a helyén van, tudja, hogy kicsoda, mire képes, és jól érzi magát a bőrében. Igazi gyönyörűsége a lelki ereje, amellyel felruházva bátran, szabadon, nevetve néz a holnap elé.

Hogyan lehet ilyen? „Derék asszonyt kicsoda találhat?” – kezdődik e vers. És talán most az a válaszunk, hogy senki. Túl szép… De újra hangsúlyozom, ez dicséret.

Ugyanakkor van még egy elem a dicséretben, ami továbbvezet bennünket az úton: „Csalóka a báj, mulandó a szépség, de az Urat félő asszony dicséretre méltó.” Ez az asszony nem a férfinek való engedelmességben születik, de nem is az emancipáció gyümölcse. Hiszen aki egyoldalúan alárendelt a férjének, aki egész lényével csak őt akarja szolgálni, aki minden saját elképzelését, vágyát feladja egy rosszul értelmezett keresztényi alárendeltségből, az nem fog erőtől és méltóságtól sugározni. Ugyanakkor az, aki – akár házasságban, akár egyedülállóként – a férfival való vetélkedésben és bizonyítási kényszerben él, az sem fog így ragyogni. Mert a titok nem az alárendeltségben áll (hallják ezt a konzervatívok!), és nem is a függetlenségben (hallják a liberálisok!), hanem az Úr félelmében. Az Úr ismeretében, az Úr szeretetében, a vele való közösségben születik és formálódik a derék asszony. Röviden tekintsünk erre!

Férfi és nő kapcsolata: harc vagy harmónia? Az a nő, aki Isten szeretetének és biztonságának valóságában él, szabad arra is, hogy férjével ne versengjen, hogy támogassa, erősítse, értékelje őt. Ugyanakkor arra is szabad, hogy a kapcsolatban önmaga legyen, a maga ajándékaival, értékességével, képességeivel, amelyeket kibontakoztathat. (Természetesen ez csak akkor működhet, ha a férfi is szabad minderre a feleségével, aminek titka ugyanaz: átjárta-e valóságosan és mélyen Isten szabadítása és szeretete Jézus Krisztusban?) Hasonlóan, aki Istennel jár, az mer álmodni, terveket szőni, döntéseket hozni és kezdeményezni. Nem lesz görcsös, hiszen nem tervei megvalósulása vagy meghiúsulása jelöli ki életének értékét – Isten gyermeke már. Ugyanakkor nem is bénul le, hogy ő semmire sem képes, hiszen ismeri azt az Urat, aki alkotta, aki megajándékozta, és aki áldássá kívánja tenni otthon, a családjában, és a tágabb közösségben is. Ha pedig így van, valóban erő és méltóság árad róla, és nevetve néz a holnap elé. A derék asszony a bölcs asszony, a bölcs pedig az, aki mélyen ismeri, tiszteli és szereti az Urat. Nem születik egyik napról a másikra, de ahogy Istennel jársz, egyre jobban kiformálódik az, akiről itt hallunk.

 

III. Mit jelent a derék asszony dicsérete ma? Hogyan vezet ez bölcsességre?

Tekintsünk néhány konkrét élethelyzetre! Amint említettem, a Példabeszédek könyve elsősorban fiatal fiúk számára készült gyűjtemény, amelynek segítségével nyertek bevezetést a bölcsességbe. Számukra, akik házasság előtt álltak, a derék asszony dicsérete egyértelműen azt a kérdést veti fel, hogy mit keresel egy nőben?

Megkockáztatom, hogy annak jelentősége, hogy a derék asszony dicséretével zárul a könyv éppen az, hogy az életben az egyik legnagyobb kérdés, hogy kivel fogjuk azt leélni. A bölcs és a bolond között az egyik nagy különbség, hogy milyen kritérium alapján választanak párt. Ezért mondja a bölcs: „A derék asszony urának koronája, de mint a csontszú, olyan a szégyentelen.” (12.4) Bölcs döntést szeretnél hozni? Szeretnél azzá lenni, aki örömmel és hálával tudja dicsérni élete párját? Szeretnél alapvetően bizalomra épülő kapcsolatot? Figyelj, mi a kritérium: „Csalóka a báj, mulandó a szépség, de az Urat félő asszony dicséretre méltó.” Ez nem azt jelenti, hogy nem számít a külső, de azt igen, hogy nem az az első. Közhelyszerű, tudom, jobban nem is lehetne az, de tényleg mulandó a szépség. Márpedig, ha tetszik, ha nem, az igazság az, hogy ma egy férfi első pillantásra leírja a nők 80%-át, akik párként szóba sem jöhetnek nála. Még egyszer: ha bölcs akarsz lenni, attól még nem kell azt gondolnod, hogy minél kevésbé tetszik valaki külsőre, annál valószínűbb, hogy Isten őt adja neked párnak.

Ugyanakkor ez a megfontolás arra vezet, hogy mégis kezdd el megismerni azt, akitől első pillantásra nem állt el a lélegzeted. Ismerd meg, tölts vele időt, fedezd fel az értékeit, a gyengeségeit, az Istennel való kapcsolatát… Legyetek barátok. Tedd mindezt imádságos szívvel, kérve Istent, hogy munkálja ki benned a bölcsességet, a megértést, a bizonyosságot…

Mire hívja a derék asszony dicsérete az egyedülálló és „majd egyszer talán” házasodni szándékozó fiatalokat, ill. nőket? Egy mai 18-20-22 éves fiatal alapvetően úgy érzi, hogy a házasodás, anyaság hihetetlenül távol áll még tőle, és minden erejével a tanulásra majd a karrierépítésre fókuszál. Hogy azután egyszer csak, amikor a biológiai óra ketyegése felhangosodik, szinte kétségbeesetten keressen társat, hogy még tudjon gyermeket szülni. A mai nő évekig távol tartja magától a család gondolatát (a férfi is persze), amely egyszer csak hatalmas erővel zuhan rá.

A bölcsesség útja az, hogy Isten ismeretében és szeretetében, a vele való közösségben már most, fiatalon egyre jobban megérted azt, akivé teremtett. Nőnek formált, és ehhez tartozik, hogy a legtöbbeteket feleségnek és anyának is hív. És miközben tanulsz, felvételizel, egyetemre jársz, elkezdesz dolgozni kibontakoztatva ajándékaid és képességeid, az is benned van, hogy Isten másra is készít. Nem vagy-vagy, hanem is-is kérdése ez. Jó, ha közel mered magadhoz engedni ezt és a hasonló bibliai szakaszokat. Jó, ha nem csak azt tudod megálmodni, hogy milyen leszel, amikor eléred a hivatást, amire készülsz, hanem azt is, hogy milyen leszel feleségként és anyaként. Jó, ha mindezt a kettőt –hivatás és család - folyamatosan imádságban hordozod Isten előtt, kérve bölcsességét és vezetését.

Végül pedig mire hívja ez a szakasz a férjeket és apákat, valamint a kisebb vagy idősebb gyermekeket? „Fölkelnek előtte fiai, és boldognak mondják, ura pedig így dicséri…” Olyan magától értetődő – és mégis annyira nehéz. Hadd fejezzem be a már idézett John Piper megrendítő soraival:

„Gyerekek, fiatalok, gondolkodjatok el egy pillanatra. Tegyük fel, hogy édesanyád meghal egy balesetben holnap, és csütörtökön már a temetésére mész. Mi lenne az csütörtökön, amit bárcsak elmondtál volna neki a mai nap? Mondd el neki! ’Fölkelnek előtte fiai, és boldognak mondják.’ Mondd meg neki, és erősíted az Úrban. És mi van velünk, férjekkel? Tudod, hogy mit mondanék, ha elveszteném a feleségem ezen a héten?’Miért haragudtam meg rá apró, bolond dolgok miatt? Miért csináltam ügyet ezekből a semmiségekből? Miért engedtem, hogy a kritikáim és a szőrszálhasogatásom kiapasszák hálám és dicséretem?’ Ó, mennyire fontos, hogy halálunk tudatában éljünk. … Dicsérd, dicsérd, dicsérd, ameddig melletted van. És megerősíted szívét az Úrban, tiszteled ez által az Urat, és még öröm is költözik szívedbe.”

Mert ez a bölcsesség, az istenfélelme és az élet útja. Magasztaljuk azt a Jézus Krisztust, aki meghívott minket erre az útra, hív ma is, bárhol is legyünk, és lehetővé teszi, hogy vele járjunk ezen az úton! ÁMEN!

Lovas András

Impresszum

Gazdagréti Református Gyülekezet
PostacímBp. 1118 Rétköz u. 41.
Telefon+36-1-246-0892
E-mail
Powered by SiteSet