üzenet

"Közel van igazságom, nincs már messze, szabadításom nem késik. A Sionon szabadulást szerzek ékességemnek, Izráelnek." (Ézs 46,13)

Tíz évesen kezdtem el német nyelvet tanulni. Nehézen ment. Körülöttem senki sem tudott segíteni. Különtanárom egy felsőbb osztályos diák lett, akivel pár óra után feladtuk. Addig sosem éreztem magamat annyira elveszettnek. Rá kellett hajtanom. Aztán a kedvencem lett. A továbbtanuláskor elhatároztam, hogy felsőfokú nyelvvizsgát szerzek belőle, hogy több pontom legyen a felvételin. Nem sok bíztatást kaptam a környezetemben élőktől. Az első próbálkozásnál kudarcot vallottam. Eldöntöttem, hogy újra neki futok. A fenti igét kaptam. Csodás szabadulást vártam például, hogy a szüleim azt mondják, hogy nem kell továbbtanulnom, vagy törlik a felvételit, esetleg egy nap perfekt németként ébredek fel, és hasonlók. Persze, minden ment tovább. Hol volt Isten? Várt rám. A családom közben azzal nyugtatott, hogy eddig senkinek sem sikerült nagy célt elérnie, megbuktak a terveikben, a mi családunk nem viszi semmire. De én azt gondoltam, hogy Isten családjából való vagyok. Neki futottam újra. Sikerült. Hogy mit tanultam ebből? Isten csak azt tudja megáldani, amit teszünk, azt nem, amit nem teszünk. A szabadulás nem a kicsinyességünkből születik. Teljes lemondást kíván Isten, - ha cselekedni akar -, de nem tétlenséget. A szabadulás legtöbbször nem varázsütésszerű, lehet egy folyamat is. Talán már meg is szoktuk, hogy általa élünk. Tedd ma, amit tenned kell, hogy megszabadulj a kétségtől, vajon képes vagy-e rá!

A megmentő keresztség

VISSZA A SOROZAT OLDALÁRA

AZ IGEHIRDETÉS LETÖLTÉSE PDF FÁJLKÉNT                                                                                                      AZ IGEHIRDETÉS MEGHALLGATÁSA

A megmentő keresztség

Lekció: 1Móz 17,1-13 / Textus: 1Pt 3,18-22                                                                                                                                           2013.07.07.

Heidelbergi káté: 69. 72. 74. kérdés-felelet:

69. Miképpen emlékeztet és biztosít téged Isten a szent keresztségben arról, hogy Krisztus egyszeri keresztáldozata javadra szolgál?

Krisztus, aki a vízzel való leöntést (keresztelést) rendelte, azt ígérte,
hogy az ő vére és Lelke olyan bizonyosan megtisztít engem lelkem tisztátalanságaitól, azaz minden bűnömtől,
amilyen bizonyos az, hogy a víz a test szennyét lemossa.

72. A keresztvízzel való külső leöntés egyúttal a bűnök lemosása is?

Nem.A bűntől csak Jézus Krisztus vére és a Szentlélek tisztít meg minket.


74. Meg kell-e keresztelni a csecsemőket is?

Meg, mert ők is Isten szövetségéhez és az anyaszentegyházhoz tartoznak, akár a felnőttek. Isten nekik is megígérte a Krisztus vére által nyert bűnbocsánatot és a hitet ébresztő Szentlelket. Ezért a keresztség által, mint a szövetség jegye által őket is be kell fogadni a keresztyén anyaszentegyházba, és így megkülönböztetni őket a hitetlenek gyermekeitől. Ez az Ószövetségben a körülmetélés által történt. Ehelyett rendelte Krisztus az Újszövetségben a keresztséget.

Kedves Testvérek!

Akár rendszerető, és rendszerben élő embernek tartjuk magunkat, akár nem, az életünkben mindenképpen vannak szokások, rendek, ismétlődő rítusok. Hogyan szoktál kávézni? Mi a reggeli rutinod ébredés után? Hogyan étkezel? Milyen ünnepekhez kapcsolódó szokásaid vannak, amiből semmiképp nem engednél…?

Rítusok. Az ember természetes igénye. A csecsemő élete kezdetétől rítusokkal, rendszeresen ismétlődő cselekvésekkel van körülvéve. Megszokjuk és benne élünk. Természetes és biztonságot, egyensúlyt ad. Nem tudni, hogy az emberben „genetikailag” van jelen a rítus igény, vagy a kora gyermekkori hatások mentén alakul ez ki. A természethez közelebb élő embert mindenesetre segítik a természet ritmusából adódó rítusok. Míg a városban, túlságosan civilizált módon élő ember életéből ez hiányozhat. Sokszor terápiás javaslat a rítusok kialakítása, megtartása. Vannak olyan missziós irányzatok is a világon, amelyek legfontosabb eszköze a vallási rítusok vissza hozatala és meggyökereztetése a posztmodern városi közegben.

Rítusok. A mindennapokhoz is kapcsolódnak, de különleges módon, nagyon gazdagon töltik be az ember vallásosságát. A legkülönbözőbb formákkal találkozunk a legtöbb vallásban. Az egyik ilyen forma, amiről ma beszélni szeretnék köztetek: a keresztég. Beavatás. Az „előtte” és „utána” élmény közti lépés. Az elköteleződés eszköze. A víz, mint szimbólum használata rituális megtisztulási szertartásoknál. Keresztelés, bemerítés, újrakeresztelés… Azért tartom fontosnak ezt elmondani bevezetésként, hogy lássuk: nem a formában van a lényeg illetve a különlegesség, amikor a keresztség bibliai tanítását szeretnénk megérteni, hiszen a forma (mint rítus) szinte mindegyik vallásban megtalálható.

Bevezető gondolatok a keresztségről

A református keresztyén tanítás szerint a keresztség sákramentum. A szó jelentése: jel, pecsét. Olyan látható jegy és pecsét, ami által Isten az ember hitét szeretné megerősíteni. Két sákramentumunk van, úgy, mint keresztség és úrvacsora. Az előbbi egyszeri, utóbbi rendszeres. A sákramentum látható pecsét, ahogy a káté is fogalmaz, hogy amilyen biztosan láthatom, hogy a víz megmos, lemossa a test szennyét, olyan biztos, hogy Krisztus vére, Lelke által megtisztít engem a bűntől (69). Persze ez nem jelenti, hogy a keresztvíz maga eltörölne bármiféle bűnt, ugye értjük (72)?! A víz jelez valamit. Jel és jelzett dolog: ez ábrázolódik ki a keresztségben.

A református keresztyén tanítás szerint ugyanakkor a sákramentum (sem a keresztség, sem az úrvacsora) nem önmagában hat, hanem csakis a hit által. A Szentlélek jelen van az ember szívében és hat, miközben a sákramentum kiábrázol egy igazságot. Önmagában tehát nincs „értelme”, csak azzal a hittel együtt, amit a Szentlélek az ember szívében ébreszt. Aki tehát nem hiszi, hogy mindez (a sákramentum által kiábrázolt hittartalom) igaz, annak nincs értelme élni a sákramentummal. Aki viszont igen, annak a hitét megerősíti az.

Érdekes, hogy Jézus maga nem keresztelt, de tanítványainak megparancsolta, hogy ezt megtegyék. A tanítványok pedig végezték is ezt a szolgálatot, így a keresztség része lett az induló keresztyén egyház gyakorlatának. Először ez a folyóvizeknél, természetes vizeknél történt. Akit hitt, az megkeresztelkedett. A keresztség szimbólumrendszerében ez vált fontossá: ahogy alámerül az ember, úgy merül alá (hal meg) az óember, a régi élet. Ahogy feljön a víz alól az ember, úgy „támad fel” az újember. A régi elmúlt és íme új jött létre. Megkereszteltek ugyanakkor egész háznépeket is (pl. Kornéliusz házanépét), aminek tagjai közt voltak bizonyára gyerekek is. Őket a szülők hitre nézve keresztelték meg azzal a reménységgel, hogy egy nap maguk is megértik az evangéliumot. Az apostoli kort követően fontos előkészítés, katekizmus társult a keresztséghez, aminek során megbizonyosodtak a keresztelendő hitéről.

A keresztyénség államvallássá válása után aztán tömegesen kezdtek keresztelni mindenkit, akár különösebb előképzettség, felkészítés nélkül is. A középkorban létfontosságú volt a keresztelés, hiszen a meg nem keresztelt gyermek biztosan elkárhozott az egyházi tanítás szerint (ezért pl. vészhelyzet esetén a szülésnél segédkező bábák is keresztelhettek). A keresztelésnek eredendő bűn törlő szerepet tulajdonítottak. Ezt a gondolkodást szakította meg a reformáció, visszahozva, megújítva a keresztség bibliai értelmét.

Be kell látnunk, hogy a keresztség kérdése sokszor vízválasztó jelentőségű. A reformációval sem értek véget a keresztséget érintő viták. Felekezetek sokszor „csak” ebben különböznek egymástól: mikor és milyen formában történjen a keresztelés? Ki keresztelhet, kit, hol és hogyan? Esetleg lehet-e újra keresztelkedni? Meg kell-e keresztelni a gyermekeket (ami mellett a 74. káté kérdés-felelet egyértelműen állást foglal) vagy csak felnőttkorban, tudatos döntés után szabad? Ölre tudnak menni ilyen kérdésekben az emberek, és lehet, hogy a mi gyülekezeti keresztelési gyakorlatunk mellett is vannak olyanok, akikben feszülnek kérdések a keresztséggel kapcsolatban. Ezért forduljunk most együtt ahhoz a szakaszhoz, amit a Bibliából olvastunk, és keressük az Ige üzenetét a formák helyett a keresztség tartalmáról.

1. A megmentő keresztség I.: a keresztség titka

A Péter leveléből olvasott Ige a keresztséget „megmentő keresztségként” definiálja, ami annyit tesz, hogy az embernek menthetetlenül szüksége van rá. Az elmúlt vasárnap a kegyelemből hit által történő megigazulásról esett szó, ahol részletesen kitértem arra, miért van oly nagy szükségünk Isten kegyelmére. Az ember menthetetlenül elveszett, és egyedül Jézus Krisztus érdeméért, az Ő váltsághalála és feltámadása által van reménye az örök életre. A megváltás az egyetlen esélyünk. Ezt szögezi le Péter is a levelében, emlékeztetve olvasóit (akik talán már régóta keresztyének), hogy Krisztus meghalt és feltámadt. Megjárta értünk a halált, elkárhozott helyettünk, de az Atya feltámasztotta Őt a halálból. Ez volt a megmenekülésünk ára. Krisztus halálra adatott, de megeleveníttetett. Ez a mi utunk is: a halálból az életre juthatunk a Jézus Krisztusba vetett hit által. Ez a kegyelem lényege: Isten ingyen kegyelemből üdvözít, és ezt hit által érthetem meg és fogadhatom el.

A bűnöktől csak Jézus vére tisztít meg, a Szentlélek által (72). A Lélek győz meg erről és adja a hitet. Azt kell, hogy mondjam, hogy ez az a hit, ez az a tartalom, ami kiábrázolódik a keresztségben, mint formában. Ha pedig ez nincs meg, akkor az egész keresztség nem ér semmit. Ha pedig megvan, akkor a forma megerősíti a tartalmat, a hitet: mindazt, amit Krisztus tett értünk.

Két gyakorlati vonatkozásra szeretném itt felhívni a figyelmet. Egyrészt a Szentlélek ott és úgy hat, ahol és ahogyan csak akar. „A szél fúj, ahová akar…”- mondja maga Jézus a Lélek munkájáról. Legyünk reménységgel és imádsággal, hogy a Szentlélek ott, ahol csak akarja, elvégzi ezt a munkát: meggyőzi az embert a megváltás igazságáról és személyes szükségéről. Mi is lehetünk eszközök ebben, de végső soron a Lélek győz meg. És ez felszabadít arra, hogy reménységgel tekintsünk azokra, akik nem- vagy nem úgy hisznek szerintünk, ahogy kellene a Biblia szerint. Isten elvégezheti bennük az Ő munkáját! Másrészt fontos magunknak feltenni a kérdést: mi, akik bizonyára hitben járunk és meg vagyunk keresztelve, mennyire élünk keresztségünk tartalma szerint? Mennyire öröm számunkra a megváltás és mennyire van mindez hatással az életünkre, a beszédünkre, a gondolatainkra, a döntéseinkre? Ha nem mondanánk magunkról, vajon kiderülne-e rólunk, hogy Krisztus gyermekei vagyunk?

 2. A megmentő keresztség II.: a keresztség ajándéka

Az Ige használ egy gyönyörű képet arra, hogy jobban megérthessük a megmentő keresztség lényegét. A kép pedig egy hasonlat: ahogyan Noé bárkája által megmenekültek emberek (összesen 8- Noé és családja), ugyanígy ment meg a keresztség most minket. A helyzet nem kevésbé drámai, mint Noé idejében: Isten ítélete van az emberen, a harag fiai vagyunk Isten nélkül. Ráadásul a képben van még egy rejtett szimbólum is: az özönvízben meghalt minden bűnös és csak pár igaz ember menekült meg- ebben a „vízben” (a keresztségben) pedig megmenekül minden bűnös, és csak egyvalaki hal meg: az egyetlenegy igaz.

A keresztség: menedék. Elrejtettség. Védelem. Nyilván nem maga a sákramentum, hanem mindaz az üzenet és hit, amit ezáltal is megerősít Isten. A bárka, mint kép is az anyaméhet szimbolizálja: az életet védelmező hely, ahonnan az élet származik. Az ember tehát így tekinthet a keresztségre: olyan dolog ez, aminek hatása van az életünkre, ami fontos a védettségünk, Krisztusban való elrejtettségünk szempontjából.

Luther, a reformátor maga is, mikor nagy kísértések és próbák között volt, ezt ismételte magában (talán ki is írta szobájának falára): Meg vagyok keresztelve! Újra és újra ez adott neki erőt belső gyötrődései és harcai idején. Azt tapasztalta ugyanis, hogy Isten megmenti őt a végső elveszettségtől, de a próbáktól, bajoktól nem kíméli meg. Ilyenkor erősítette őt: el vagyok rejtve Krisztusban, hozzá tartozom, akármi is érjen engem. és ennek külső jegye is rajtam van: meg vagyok keresztelve.

Ugyanakkor a keresztségben az ember nem egy folyamatosan állandó paradicsomi állapotban lebeg, hanem aktív: az Ige szerint például könyörög. A keresztség: könyörgés a jó lelkiismeretért. Mert szükségünk van arra, hogy ebben a védelemben megálljunk és megmaradjunk. Szükségünk van arra, hogy könyörögjünk önmagunkért és könyörögjünk másokért is. A keresztség tudata figyelmezteti az embert arra, mennyire fontos megmaradni a kegyelemben, hűségesnek lenni Krisztushoz, vele járni, engedelmesnek lenni hozzá. Visszatérni, ha eltértünk vagy eltávolodtunk tőle.

 3. A megmentő keresztség III.: a keresztség elköteleződésre hív

A keresztség ugyanis elköteleződésre hív! Nem egy egyszeri rítus, szokás, amit teljesítünk, hanem pecsét, ami elkötelez egész életünkre. A szövetség jele- hasonlóan ahhoz, ahogyan az Ószövetségben a körülmetélés volt ez a jel a választott nép számára. A szövetségbe fogadás és a kölcsönös hűség jele. Isten szövetségi hűsége felől nem lehet kérdés- az ember pedig a bűnbocsánatban újíthatja meg ezt a szövetséget.

Az elköteleződés jele a fogadalom, ami a keresztséghez kötődik. Gyermekkeresztség esetén a szülők- felnőtt keresztség esetén maga a megkeresztelt személy teszi ezt a fogadalmat. Utóbbinál egyértelműen a Krisztusban felismert megváltás mellett való elköteleződést, odaszánást, hűséges követést jelenti. Előbbinél pedig amellett a nevelés mellett való elköteleződést, hogy a gyermek ezt az igazságot a családi nevelés keretében is megismerhesse. Szülőként nagy felelősség ez a vállunkon, hiszen ez nem alkalmankénti „bibliaóra” tartását jelenti a gyermekeink számára, hanem olyan hiteles életet, amin átszűrődik a hit, a Krisztus igazsága és kegyelme. A legnehezebb küldetés a földön: hiteles szülőnek lenni és hitelesen képviselni az evangéliumot gyermekeink felé. Csak akkor sikerülhet, ha Isten könyörül rajtunk. Vállaljuk ugyanakkor ezt a harcot, mert gyermekeinkre nézve nagy hatása, áldása lehet ennek. Jó, hogy nem tökéletesnek, hanem hitelesnek kell lenni (és ebbe belefér a tévedés, a belátás és a bocsánatkérés is…).

De mi van, ha valakinek nincsen gyermeke, egyedülálló vagy éppen nem hitben nevelte fel gyermekét, mert felnőtt korában jutott hitre? A keresztség tartalma, a Krisztussal való elköteleződés üzenetének továbbadása mindenképpen szolgálatunk és feladatunk családunk, környezetünk számára. Erre pedig lehetőségünk van akkor is, ha nem kerülünk nevelési helyzetbe, vagy úgy érezzük, túl vagyunk már ezen. A mi saját elköteleződésünk áldássá lehet környezetünk számára akkor is, ha ők maguk nem részei a hitnek, a keresztségnek.

Még szeretném a gyülekezet felelősségét is megemlíteni- hiszen a gyermekkeresztség alkalmával fogadalmat teszünk, hogy segítjük a szülőket, keresztszülőket a gyermek keresztyén nevelésében. Ez bennünket is kötelez. Nem mindenkit ismerünk személyesen, de mindenkiért imádkozhatunk. Másrészt megszólíthatjuk a megkeresztelt gyermekek családjait, törekedhetünk megismerni őket és a gyakorlatban is kifejezni támogatásunkat, segítségünket. Segíthetjük őket nevelési kérdésekben, és biztosíthatjuk őket, hogy hozzánk tényleg bármikor fordulhatnak. Ha igazán lelki otthon tud lenni a gyülekezet közössége és igazán befogadóak tudunk lenni, akkor tudjuk mind a szülőket, mind a gyermekeket segíteni Isten megismerésének útján ott, ahol ők éppen tartanak.

A keresztségben Jézus Krisztus nevébe keresztelkedünk: mint közegbe. Ő az Úr- áll az Igében is. Ő van mindenekfelett. Ő képes megmenteni, megőrizni minket. Ma hívhatod őt és fordulhatsz felé: Jézus, ments meg, Jézus, áldj meg! Hívhatod a Szentlélek, aki adja a hitet és megérteti veled a keresztség titkát: tölts be, Szentlélek! És hiszem, hogy az életed változik, és megtalálod a helyedet, magadat, életed értelmét és boldogságodat az élő Istennel való kapcsolatban!

Ámen!

(Thoma László)

Impresszum

Gazdagréti Református Gyülekezet
PostacímBp. 1118 Rétköz u. 41.
Telefon+36-1-246-0892
E-mail
Powered by SiteSet