üzenet

"Az Úr trónol az áradat fölött, ott trónol az Úr, az örökké való király. Az Úr erőt ad népének, az Úr megáldja népét békességgel." (Zsolt 40,10-11)

Egy nehéz év kezdetén…

A 2009-es évet bárányhimlővel kezdtük. Már ez is megviselte kis családunkat, de arra nem számítottunk, hogy ennél jön még rosszabb is. Legkisebb lányunk fél éves volt, amikor egyik reggel vele a karomon siettem a konyhába, az engem segítségül hívó nagyobbik gyermekünkhöz. Sietségemben nem láttam, hogy a következő lépésem egy földön fekvő naptárra fog esni. Ráléptem a naptárra, ami a lábam alatt a szőnyegen megcsúszott és a gyermekkel együtt a kezemben a földhöz csapódtam. Én alaposan megütöttem az oldalam, de kislányom rosszabbul járt, mert nem tudott felkészülni az esésre, és így védekezés nélkül esett velem együtt a szőnyegre. Nagyon sírt, látszott rajta, hogy nagy fájdalmai vannak, egy kis idő múlva a homlokán egy nagy duzzanat vált láthatóvá. Azonnal kórházba mentünk, ahol megállapították, hogy koponyatörést szenvedett két helyen – egyik oldalon 3 cm-es másikon pedig 5 cm-es törés van. Természetesen befektettek minket a kórházba egy hetes megfigyelésre. Nem kell részleteznem, hogy mit éreztem, és mit érzett az egész család: a miértek és a kétségbeesés egyszerre szorította össze a szívünket. Ekkor este az Úrnak is volt mondanivalója nekünk: a 40. zsoltár volt a napi ige. Ez a vers olyan volt számomra, mint a vihar elől menekülő embernek a barlang.

Ó Uram, hát látod a mi viharunkat, nem úgy vagyunk itt a kórházban, hogy tudtodon kívül lenne mindez, és te Ura vagy a helyzetnek, betöltesz minket békességeddel. Nincs olyan vihar, mely fölött ne lennél örökkévaló király – szakadt fel belőlem a hála és hódolat imádsága. És valóban ezek után olyan békességet adott Isten a szívembe, ami tudtam, hogy nem emberi, hanem Tőle való. És hála legyen Neki, hogy kislányunk meggyógyult, és nem volt szükség semmilyen orvosi beavatkozásra. Megtapasztaltuk, hogy valóban Úr és Király életünk minden helyzetében.

Az új teremtés szabadítása

VISSZA A SOROZAT OLDALÁRA

 AZ IGEHIRDETÉS LETÖLTÉSE PDF FÁJLKÉNT                                                                                                   AZ IGEHIRDETÉS MEGHALLGATÁSA

Az új teremtés szabadítása

Lekció: Lk 12,1-9/Textus: Jel 21                                                                                                                                                      2016. december 11.

Bevezetés

Amikor IFI tábort szervezek vagy nyaraláshoz keresünk szállást mindig felmegyek az internetre és a google térképén 3D-s utcaképekkel végig megyek az adott területrészen és a street view nevű programmal megnézem élőben, érzékelhető módon, hogy milyen lesz az  a hely, ahova tervezzük az utat. Mai igénk egy ehhez hasonló élő utcaképet mutat be nekünk arról, hogy milyen lesz az új teremtés, az új Jeruzsálem, az új ég és az új föld, bár elsőre szürreálisnak és nehezen érthetőnek hat ez a sok adat és leírás. Azért is lehet nehéz ennek az igének a megemésztése, befogadása egy felolvasás után, mert tele van ószövetségi képekkel, számokkal, szimbólumokkal. Ám számunkra ma egyetlen fontos fókusz van ebben az igében, a teremtés sorozat pecsétjeként, mégpedig az, hogy Isten újat teremt. Abszolút újat. Nem egy 2.0 ás verziót, nem egy fejlesztette kiadást, hanem egy olyan újat, amire nem képes más és egy olyan újat, amiben az elsők nem lesznek többé. Egy tökéletest.

Azonban láthatjuk, hogy ez a kijelentés a jövőre mutat. Új ég és új föld lesz. Számunkra pedig ettől kicsit távolinak tűnik és megfoghatatlanná válik ez a prófécia. Megfoghatatlan, mert adventben, karácsony előtt 2 héttel arra is csak nehezen tudunk koncentrálni, hogy 3 hét múlva mi lesz, nemhogy arra, hogy mi lesz majd az új teremtésben. Egyenlőre a jobbak eljutnak a karácsonyi ünnepkörig, mások meg örülnek, ha megbirkóznak a következő napokkal.  

1, Az új teremtés kiszabadít a jelen fogságából

De a jövő felé való tekintés nemcsak ebben az időszakban nehéz. Akár advent van, akár karácsony, akár más ünnepkör, mi mégis legtöbbször a jelenből merítünk, mert abban élünk és a jövőre nem alapozunk.

  • Először a jelenben szeretném megoldani a problémáimat, mert akkor lesz a jövőre nézve is nyugtom.
  • Először a jelenben szeretném megalapozni az anyagi biztonságomat, fedezetemet, elindulási lehetőségeimet, a jövőben nem tudom mi vár rám, arra nem alapozhatok.
  • A jelenben tudom kiépíteni a kapcsolatrendszeremet, mert a jövőben bármi történhet velem és a családommal.
  • A jelenben szeretném magamat tovább kepézni, mert lehet erre nem lesz lehetőségem többet, máskor.
  • A jelenben van lehetőségem kibontakozni, lecsapni egy pályázatra, lehetőségre, állásra, később nem lesz. Most kell megragadni az alkalmakat, mert később ezek elszállnak.

Élj most, élj a jelenben -szól a mottó. Használd ki, amit a jelen biztosít, kamatoztasd, aknázd ki a lehetőségeket. Minden körülöttünk ebbe hív és nyom be bennünket, hogy aknázzuk ki mindazt, amit lehet.

A jelenből remélünk mindent, holott a jövőben van ez a minden tökéleteséget tartalmazó ígéret. A jövő távoli, néha félelmetes, néha bizonytalan, néha kérdéses és kétséges. Nem lehet rá alapozni. Azonban a biblia utolsó könyvének utolsó előtti fejezete erről a jövőről szól. Ráadásul úgy szól róla, mint ami nemcsak meghatározó lesz, hanem a jelenben is az. Mi a jelenbe kapaszkodunk, pedig a jövőbeli ígéret a meghatározó.

Mert nemcsak arról szól, hogy új ég, új föld lesz és minden föld, tenger, éjszaka és nappal elmúlik, hanem arról is ír, hogy ez mivel jár. Elmúlik emellett a bűn is, elmúlik a halál, a jajkiáltás, a félelem és a fájdalom is. Megszűnik az majd, ami okozza most a sérelmeket, az irigységet, a megfelelést, a vádaskodást és a szeretetlenséget. Elmúlik ez, mert elmúlnak ezeknek a velejárói, indikátorai is. Nem lesz többé. Elmúlik, mert Ő, az Atya ad majd a szomjazónak az élet vizének forrásából.

Aki pedig ilyet ígér a jövőben, az azért ígéri, mert hatalma van erre. A mi előre tekintésünk pár napra, néha hónapra, esetleg évre szól előre, de  ez is csak tervezés miatt szól ennyi időre, nem azért mert ebből erőt merítünk. A jelenések könyvének prófétai látomása azonban azért tekint előre, mert a jelenben is reményt ad annak, aki ezt meghallja. Reményt ad, mert egy olyan Istenről beszél, aki már a jelenben is létezik és aki a jelenben is már úgy van jelen, ahogy a jövőben. Azzal az újjáteremtési szándékkal, amit a 3. versben olvasunk, hogy „Az Isten sátora az emberekkel van, és ő velük fog lakni, ők népei lesznek, és maga Isten lesz velük”.

Körülöttünk minden arról szól, hogy most meg tudom rendelni, most meg tudom szerezni, venni akárhonnan. Ez az ige arról szól, hogy most el tudom kezdeni ezt látni és hinni, hogy a jövőben új teremtés lesz és Jézus bármikor beteljesítheti ezt az akaratát. Ha pedig arra nézek, ami az advent lényege, hogy Jézus újra eljön, betölt mindent, és minden tökéletes lesz, akkor érezhetjük megváltoznak a prioritások. Megváltozik a fontos és sürgős görbe ábrája. Áthelyeződnek a tényezők.

Az első keresztyének sok esetben azért voltak annyira sokat együtt, azért terjesztették olyan sok helyen az igét, adták tovább ezt tűzzel, mert abszolút ennek a prioritásában éltek, hogy Jézus újra el fog jönni, lesz az új teremtés és az most lesz hamarosan. Ha pedig most lesz, akkor miért más válna fontosabbá ennél?  És attól még ellátták a teendőiket, de láthatjuk, hogy milyen missziót végeztek, csak azért mert ebben a  valóságban az új teremtés valóságában éltek.

Ameddig nem tudunk a jövőből meríteni reményt, addig nem tudunk a jelenben sem élni igazán. Arra is figyelmeztet ez az ige, hogy nem lehet belefeledkezni kizárólag ebbe a jelenbe, mert akkor minden reményünk és célunk is ebben a rövidtávú jelenbe fog gyökerezni.  Ameddig pedig a jelenből merítünk erőt és reményt, sosem lesz nyugtunk, mert ez egy mindig változó jelen, mindig lesz valami újabb, ami lehetőség a jelenben, ami kínálkozik, amiben örömöt lehet nyerni. Nem lesz megnyugvás benne. Egyedül az új teremtés, annak ígérete az, ami biztos célként lehet előttünk.

Először is tehát az új teremtés kiszabadít a jelen fogságából, de jön a jogos és logikus kérdés: Miért várjunk egyáltalán erre a teremtésre? Másodszor ezt vizsgáljuk meg!

2, Miért várjunk erre az új teremtésre?

Röviden így válaszol a Biblia erre a kérdésre: Mert tökéletes lesz. Honnan tudjuk ezt? Olvassuk el újra az első 8 verset. DE ha tehetjük olvassuk el görögül is. Ha erre most nincs módunk, mert valamiért még nem tanultunk meg görögül, akkor elmondom, hogy az itt szereplő új szó mit is jelent. Olyan újat jelent, ami a megújulást hozza. Az új világ nem restauráció lesz, hanem rekreáció.  Ismeretlen lesz a halál fogalma, a jajjkiáltás, könnyek, félelem szintén, de utálatosság, hazugság sem lesz.

Képzeljük el azt az érzést, hogy elindulunk otthonról és eszünkbe jut, hogy még fél órája nyitva hagytuk a lakás ajtót, vagy a kocsi maradt lezáratlanul. Indulnánk is vissza, de eszünkbe jut, hogy nincs mit félni, mert már tökéletes világban élünk. Furcsa így ebbe belegondolni. Mert a tökéletes, új teremtésben már mindenkinek mindene épségben lesz és a teljes tökéletesség nemcsak a körülöttünk lévő területet fogja érinteni, de mi magunkat is, mert Isten közelségében, új teremtésében leszünk.  Minden biztonságban lesz, mert este se lesz, nem lesz szükség arra, hogy becsukják a templom kapuit estére, amit a vandálok miatt csuktak be éjszakáról-éjszakára. Nem lesz rá szükség, mert nem lesz, aki kárt okozzon.

Miért várjunk erre az új teremtésre? Mert Istent mutatja be nekünk. Azt mutatja be, hogy ha minden változik körülöttünk, ő akkor is változatlan. Azt mutatja be, hogy, ha minden romlik, benne mégis minden új. Istent mutatja be ez a rész, akinek a dicsősége és a jelenléte fogja beragyogni ezt az új teremtést.

A jelenések könyvének üzenete nem ábrázolható igazság, hanem átváltoztató igazság. Buzdításnak szánta eredetileg az író az üldöztetés korszakában. Abban átváltoztató igazság, hogy reménységünk lehet abban, aki ezt teremti és aki jóval nagyobban gondolkodik, mint az emberi lépték. Átváltoztat, mert felfogom, hogy mire képes ez az Isten.  

Az új teremtés tehát kiszabadít a jelen fogságából, az új teremtésben megéri bízni és várni rá, mert tökéletes lesz, de ki számára elérhető ez az új teremtés?

3. Nem elérhető magunktól az új teremtés – Kik számára van ez az új teremtés

Salvador Dalitól megkérdezte valaki: “Nehéz képet festeni?” A festőművész így válaszolt: “Nem nehéz. Vagy könnyű, vagy lehetetlen.” Ugyanez a válasz érvényes a világmindenség teremtésére vonatkozóan is. Istennek “könnyű” volt teremteni, bárki másnak “lehetetlen”!

Az új teremtés nem elérhető emberi fejlődés számára. Nem létrehozható 2.0 ás termék, lehetetlen. Nem is lelki evolúció eredménye, amiben mi egyre közelebb kerülünk hozzá, egyre jobban érezzük és végül elérjük.  Hiába érjük el a fejlődés, technika csúcsát, azzal sem tudunk új teremtést elérni.

Isten az, aki újjá fog teremteni. Ezért bárhogy próbálja az ember magától újjá teremteni a világot, megújítani, felfrissíteni, fejleszteni, megmenteni ez mindig hiányos lesz. És pontosan az ember miatt lesz mindig hiányos. Mert ebben az életben nem vagyunk képesek nem vétkezni. Nem vagyunk képesek! Akárhogy próbálkozunk, akárhogy szeretnénk, elfogy ez a jóakarat és felváltja egy türelmetlenség, egy csüggedés, lemondás. Bármennyire is megunjuk, vagy elegünk lesz valamelyik részéből az életnek, nem tudjuk újjá teremteni azt.

Isten viszont képes újat teremteni, de egészen más célból. Nem azért mert megunta, hanem mert ahogy először is tökéletest teremtett az édenkertben, most is újat, tökéletest akar teremteni. Elküldte a fiát a földre váltságul azokért, akik ő benne hisznek, de el akarja küldeni újra, hogy új eget és új földet teremtsen és az ő tökéletessége és dicsősége ragyogja be a földet.

Egy részről tehát ez egy biztos üdvbizonyosságot ad, hogy Jézus újat fog teremteni, másrészről nem tehetnek senkit sem vakká az ígéretek.  Mind szép a leírása az új teremtésnek, de János a látomásában kétszer is felsorolja, hogy kik nem lehetnek részesei ennek az új teremtésnek: Azok, akik gyávák, akik hitetlenek és akik utálatosak.

Gyáváknak azokat nevezi, akik nem merik megvallani a hitüket a világban, mert hátrányt látnak benne. Azt nevezi gyávának, aki tudna erről beszélni, tehetné, de nem teszi tudatosan, mert neki abból veszíteni valója származhat. A gyávaság önös érdekből fakad, mert megtagad egy olyan dolgot, amiről tud, de nem teszi. Mert szégyelli vagy fél, hogy veszít vele.

Hitetlenek azt nevezi a Biblia, akik nem hiszik, hogy Isten mindig igazat mond. Aki nem hisz a szavának, azaz nem ad neki hitet, az hitetlenné válik az ő kijelentésére, szavára. Az ördög pedig ezt használja ki! Ráígér arra, amit Isten üzent. (Édenkert – fáról evés) „Olyanok lesztek, mint Isten.” És ettek a jó és rossz tudásának fájáról, de nem lettek olyanok, mint Isten. Ez ugyanis eredetileg is hazugság volt. Isten mindig igazat mond, ha ezt nem hisszük el megvonjuk hitünket Istentől és akaratlanul is az ördögbe vetjük a hitünket.  Ők tehát a hitetlenek.

Utálatosaknak pedig azokat nevezi a Biblia, akik olyanokat cselekszenek, ami Isten parancsolataival ellentétes. És ezt a szót követik is gyorsan a 10 parancsolatból ismert kifejezések: gyilkosok, paráználkodók, bálványimádók, hazugok….. Ha eddig sikerült kicsúsznunk az előző két kategóriából, akkor ebbe a harmadikba biztosan bele esünk. Akaratlanul is. Mert nem tudunk nem vétkezni.

A biblia mégis különbséget tesz megátalkodott es megbocsátott bűnösök között. Különbséget tesz azok között, akik felismerik, hogy hiába próbálnak a jelenben is változni a jövőbeli reménység fényében, nem tudnak. ÉS különbséget tesz azok között, akik nem is foglalkoznak ezzel. Nemcsak határozott, de kemény is ebben ez az üzenet. És nem lehet elhallgatni, hogy a Biblia számos helyen nagyon kemény és határozott abban, hogy a bűn zsoldja a halál és mi mindannyian alapvetően bűneink miatt eltaszítottak, és ellenségesek vagyunk bűneink miatt Isten előtt. Magunktól nem tudunk előrébb jutni.

De Isten kegyelme az, hogy azért küldte el a fiát, hogy ne nekünk kelljen fejlődni, előrébb lépni, magunktól elérni, ne roskadjunk bele abba a lehetőség piacba és dömpingbe, ami körülvesz minket, hanem tudjunk rá is nézni oda a keresztre, ahova elküldte a fiát értünk, aki meghalt és feltámadott és ebből e kegyelemből tudjunk erőt meríteni, ami egyszer már megtörtént és újra el fog jönni. Lehet nekünk új életünk, megváltásunk és megbocsátott valónk, de nem magunk miatt, nem azért mert a jelenben ezt elérjük, hanem mert neki van olyan tökéletessége, ami mindent legyőz. És ebből a kegyelemből van az is, hogy majd újra elküldi a fiát, hogy új eget és új földet teremtsen itt azoknak, akik ő benne vannak.

Ezért mondja a benne hívőknek, hogy Én vagyok az Alpha és az Omega én adok a szomjazóknak az élet vizéből INGYEN.

És pontosan ezért, adventben ez egy figyelmeztetés is. Hogy ne a jelenben gyökerezzünk, hanem a jövőre nézve újuljunk meg Jézus jelenében, eljövetelében, születésében és feltámadásában. Ez egy figyelmeztetés, hogy ne halogassuk, nem tudhatjuk mikor lesz az új ég és az új föld!

Befejezés

Pont ebben az időszakban, amikor karácsony előtt vagyunk két héttel és már nemcsak a munkahely terhelt, de családi idők is lerövidülnek, ebben az időben van lehetőségünk megújulni, megállni és hívni Jézust az életünkben akár először, akár újra és újra.

Isten ígérete beteljesült Jézusban, az Ő eljövetelében. És ez örökké tart. Vegyük ezt észre és legyen ez egy figyelmeztetés és bíztatás egyszerre a számunkra!

Legtöbbször valami rendkívülire várunk, ezért egyáltalán nem vesszük észre a megújulás lehetőségét. Isten naponta jön el hozzánk, a minket valamire kérő, egy mosollyal megajándékozó emberekben. Samuel Becket Godotra várva című drámájában Vlagyimir és Esztragon, a két útonálló egy bizonyos Godot úrra való várakozását írja le. Mindketten egyre csak várnak, de Godot nem jön. Már fel akarják akasztani magukat. De az csak nem ér oda és ezzel nem tudnak mit kezdeni. Esztragon azt mondja: „És ha jön?” Vlagyimir ezt válaszolja: „Akkor meg vagyunk mentve”.

Így igaz ez ránk is, várunk a jelenben, de ha Isten hozzánk jön, meg vagyunk mentve. Ma is sokan reménykednek ebben, de hiába várják Isten eljövetelét, ha érkezését nem ismerik fel.

Jézus eljött erre a földre és új teremtést ígér nekünk. Gyökerezzünk meg ebben és ebből merítsünk erőt a jövőre nézve, tudva, hogy a kegyelme által lehetünk ennek mi is részesei, nem magunk miatt!

Ámen

Impresszum

Gazdagréti Református Gyülekezet
PostacímBp. 1118 Rétköz u. 41.
Telefon+36-1-246-0892
E-mail
Powered by SiteSet